Trwa debata na temat tego, czy skuteczniejsza w odchudzaniu jest dieta z niską zawartością węglowodanów czy z niską zawartością tłuszczu. Nowe badania opublikowane w lutowym wydaniu Journal of the American Medical Association pokazują, że nie ma między nimi wielkiej różnicy.

Tłuszcze czy węglowodany?

Wniosek ten pochodzi z rocznej obserwacji około 600 osób w wieku od 18 do 60 lat, u których stwierdzono od 6 do 100 kilogramów nadwagi. Wśród nich 6 na 10 osób stanowiły kobiety Badani stosowali dietę niskotłuszczową lub o niskiej zawartości węglowodanów.

– Postawiliśmy hipotezę, że będziemy w stanie ustalić czynniki decydujące o tym, która dieta jest dla kogo przeznaczona – wyjaśnił autor badania Christopher Gardner, profesor na wydziale medycyny na Uniwersytecie Stanforda.

Uczestnicy badania zostali poproszeni o ograniczenie spożycia tłuszczu lub węglowodanów. Zalecono im unikanie przetworzonych produktów, gotowanie jak największej liczby posiłków i unikanie przekąsek w międzyczasie. Badani zrezygnowali także z jedzenia przed telewizorem, ograniczyli spożycie cukru i rafinowanych ziaren, jedli natomiast więcej owoców i warzyw.

Zaskakujące wyniki

Pod koniec badania naukowcy stwierdzili niezwykle szeroki zakres wyników. Niektórzy badani stracili nawet 20 kilogramów, podczas gdy inni przytyli 10. Spadek masy ciała wśród uczestników diety o niskiej zawartości węglowodanów wyniósł średnio 5,8 kilograma w ciągu pół roku. Wśród osób o diecie z niską zawartością tłuszczu, liczba ta wyniosła 5,4 kilograma.

Powodu, który przesądziłby o większej skuteczności którejś z diet nie ujawniły testy genetyczne. Również badanie zawartości insuliny we krwi nie stwierdziło żadnych predyspozycji metabolicznych do utraty lub wzrostu masy ciała podczas stosowania diety. Wciąż nie wiadomo więc, dlaczego niektórzy ludzie chudną szybciej niż inni, bez względu na to, którą dietę stosują.

– Nasze wyniki nie są w stanie pomóc klinicystom w doradzaniu pacjentom wyboru właściwej diety – przyznaje Gardner.

Klucz do szczupłej sylwetki?

– Wynik badania nie zaskakuje mnie jako dietetyka. Chociaż dobrze byłoby znaleźć sposób na ustalenie najlepszej diety dla konkretnej osoby, z tego badania jasno wynika, że jeszcze nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Wyniki potwierdzają moje przypuszczenie, że najważniejszym aspektem odchudzania jest znalezienie schematu, który spełnia potrzeby żywieniowe na poziomie niższym niż zapotrzebowanie kaloryczne – mówi Connie Diekman, dyrektor ds. odżywiania uniwersyteckiego na Uniwersytecie Waszyngtona w St. Louis.

Samantha Heller, dietetyk kliniczny w Uniwersyteckim Centrum Medycznym w Nowym Jorku ostrzega ponadto, że dieta sama w sobie nie zadziała, gdyż reprezentuje tylko tymczasowe, często represyjne, podejście do utraty wagi.

– Stosując dietę, tracimy z oczu świadomość, że ważniejsze jest być zdrowym niż szczupłym – przypomina. – Dlatego bardziej zachęcam moich pacjentów do przestrzegania żywienia zrównoważonego, zdrowego i opartego głównie na produktach roślinnych oraz do kontrolowania ilości przyjmowanych pokarmów.

infoplanet zdrowa dieta tluszczowa kontra weglowodanowa

W obliczu tak niewielkiej skuteczności diet, utrata zbędnych kilogramów staje się szczególnym wyzwaniem. Eksperci przyznają, że wymaga od nas wyuczenia konkretnych nawyków. Powinniśmy przede wszystkim kontrolować nasz styl życia, zakupy, proces gotowania i przygotowywania potraw i uważnie dokonywać wyborów nowych składników codziennej diety. Choć może się to wydawać trudne, postawy takie prowadzą do ściślejszej samokontroli i w rezultacie pomogą szybciej osiągnąć wymarzoną sylwetkę.