Świadomość Polaków w zakresie zdrowego odżywiania jest coraz większa. Jednak, jak ostrzegają dietetycy, zmiana stylu życia i nawyków żywieniowych nie może zakładać działań skrajnych.

Zgodnie z badaniami, przeprowadzonymi w ramach kampanii edukacyjnej „Otyłość kontra zdrowie”, nadwaga to problem 68% mężczyzn i 53% kobiet w Polsce, a otyłość – więcej niż 25% dorosłych Polaków. Choć Polacy coraz częściej odznaczają się świadomością w temacie zdrowego odżywiania i stylu życia, zdaniem dietetyków teoretyczna wiedza zwykle przegrywa z szybkim tempem życia i brakiem czasu na przygotowywanie zbilansowanych posiłków.

infoplanet zdrowa dieta bledy w odzywianiu dietetyk

– Najczęściej wybieramy proste rozwiązania, kusimy się na to, co daje rynek, czyli proste kanapki od Pana Kanapki. One najczęściej są z białego pieczywa, jest tam bardzo niewielka ilość warzyw, a przecież warzywa i owoce powinniśmy spożywać właściwie w każdym posiłku – ocenia dietetyk Ewa Sypnik-Pogorzelska.

Dobrze zbilansowany posiłek powinien składać się z podstawowych składników odżywczych, a więc: białka, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Danie z takim składem dostarczy organizmowi potrzebną energię i koncentrację, niezbędną w pracy lub szkole.

infoplanet zdrowa dieta bledy w odzywianiu rada

– Do biura warto zabrać dwie mniejsze przekąski i większy posiłek lunchowy. Jeśli obiad planujemy zjeść już w domu, na lunch możemy ograniczyć się do sałatki na zimo. Natomiast warto zwrócić uwagę, żeby ta sałatka nie była tylko i wyłącznie z warzyw czy owoców, ale żeby był tam dodatek węglowodanów złożonych, np. kasza gryczana, która jest świetnym i bogatym źródłem magnezu, wspierającego pracę i koncentrację naszego mózgu. Co jeszcze warto do niej dodać? Np. pestki słonecznika lub dyni – przekonuje dietetyk.

Czy trzeba bezsprzecznie rezygnować z dań gotowych? Niekoniecznie! Chociaż wiele takich posiłków zawiera niepotrzebną chemię – zdarzają się takie, które nie szkodzą zdrowiu i figurze. Kluczem jest czytanie etykiet i wybieranie dobrych jakościowo produktów.