Świat, w którym dziś żyjemy, jest dynamiczny i rozgorączkowany, a przez to bardzo stresujący. Choć łagodne napięcie może sprawić, że poczujemy się podekscytowani i gotowi do działania, przewlekły stres może narazić na szwank zdrowie i prowadzić do depresji. Niezależnie od przyczyn stresu i niepokoju, istnieją sposoby na unikanie wysokiego ciśnienia krwi, bezsenności, ataków serca i wrzucenie na luz. Oto lista 15 produktów, które mogą pomóc w walce z lękiem i stresem.

1. Ciemna czekolada

Mówi się, że jedzenie zbyt dużej ilości czekolady może być niezdrowe, ale badania wykazały, iż regularne spożywanie jej w niewielkich ilościach może pomóc w zmniejszeniu poziomu lęku i stresu. Dzieje się tak dlatego, że czekolada zmienia nasze reakcje na stres poprzez obniżenie poziomu hormonów wywołujących stres – kortyzolu i epinefryny. Czekolada jest również bogata w flawanole, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. W mlecznej czekoladzie poziom flawanoli jest obniżony, więc nie odczujesz żadnych korzyści zdrowotnych z jej jedzenia. Więc następnym razem, gdy poczujesz się zestresowany – pamiętaj, aby sięgnąć po ciemną czekoladę i odstraszać stres.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 1 czekolada

2. Zielone warzywa liściaste

Kiedy jesteś zestresowany, prawdopodobnie masz ochotę na coś niezdrowego, o wysokiej zawartości tłuszczu, jak frytki, hamburgery lub lody. Jednak jeśli zamienisz te pokarmy na zdrowe zielone warzywa, poczujesz, że niepokój i poziom stresu spada. Zielone warzywa liściaste, takie jak boćwina, szpinak czy sałata, zawierają kwas foliowy, który wytwarza przyjemną i spokojną hormonalną dopaminę. Ostatnie badania wykazały, że ludzie spożywający produkty bogate w folany znacznie rzadziej cierpią na depresję, więc dodaj zielone warzywa do sałatek lub zjadaj je na surowo, by pokonać stres i czuć się jak do góry nogami.

3. Zielona herbata

Badania naukowe wykazały, że picie do 5 filiżanek zielonej herbaty dziennie może złagodzić stres, ponieważ znajdujące się w jej zieleni aminokwasy o nazwie L-teanina blokują dopływ sygnałów stresowych do mózgu. Jeśli na co dzień pijesz kawę, możesz spróbować zastąpić jedną z jej filiżanek zieloną herbatą. Kofeina w kawie może dać ci potrzebny zastrzyk energii, ale dodatkowo zwiększa poziom jednego z hormonów stresu – kortyzolu, wpływa na tętno i podnosi ciśnienie krwi.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 3 zielona herbata

4. Pierś z indyka

Kiedy myślisz o indyku, prawdopodobnie widzisz przed oczami świąteczny poczęstunek, ale pierś z indyka jest świetnym sposobem na przełamywanie stresu. Z tego względu coraz więcej osób traktuje mięso z indyka jako substytut czerwonego mięsa, ponieważ ma mniej tłuszczu. Dodatkowo pierś z indyka jest bogata w tryptofan, który jest aminokwasem znajdującym się w pokarmach bogatych w białko. Tryptofan pomaga organizmowi produkować serotoninę chemiczną, dzięki czemu czujemy się pełni, spokojni i szczęśliwi. Naukowcy przeprowadzili testy wpływu, jaki tryptofan wywiera na zachowanie, a wyniki pokazały, że ludzie, którzy spożywali pokarmy z wysoką zawartością tryptofanu, są mniej kłótliwi i spokojni.

5. Jagody

Dlaczego warto zjeść garść jagód, gdy czujesz niepokój lub stres? Te małe niebieskie owoce są pełne przeciwutleniaczy i witaminy C, których potrzebuje organizm, aby zwalczyć uczucie napięcia. Jedna szklanka świeżych jagód daje 25% zalecanego dziennego spożycia witaminy C. Dodatkowo owoce te idealnie nadają się do łączenia z innymi zdrowymi pokarmami. Posyp garść jagód na owsiankę, aby ożywić śniadanie lub dodaj ją do domowego smoothie, aby na początku dnia dać sobie zastrzyk energii.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 5 jagody

6. Awokado

Awokado jest pełne redukującej stres witaminy B, której organizm potrzebuje, aby utrzymywać w zdrowiu mózg i komórki nerwowe. Ponadto owoc ten pomaga również obniżyć ciśnienie krwi, zwalczyć stan zapalny i działać jako stabilizator cukru, ponieważ jest bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe i potas. Awokado świetnie sprawdza się w sałatkach, nadając im dodatkową teksturę lub jako kremowy, smaczny dip guacamole.

7. Mleko

Szklanka mleka może wydawać się dziwnym wyborem dla dorosłej osoby, jednak picie mleka może zmniejszyć poziom stresu. Daje nam potrzebny zastrzyk witaminy D, która jest składnikiem odżywczym, zwiększającym nasze dobre samopoczucie. Ponadto badania wykazały, że osoby z obniżonym poziomem witaminy D częściej cierpią z powodu ataków paniki i lęku. Dlatego następnym razem, gdy radzisz sobie ze stresującą sytuacją, nalej sobie szklankę mleka, by uspokoić się i odzyskać zdrowy rozsądek.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 7 mleko

8. Orzechy

Orzechy włoskie, orzechy brazylijskie i migdały zawierają dużo kalorii, ale dostarczają również antyoksydanty i kwasy Omega-3, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi. Dlatego możesz jeść garść orzechów jako zdrową przekąskę, gdy czujesz się zestresowany, potrzebujesz energii lub gdy poziom stresu osiąga szczyt. W witaminy E i B są bogate w szczególności migdały, które pomagają wzmocnić układ odpornościowy. Zaleca się, abyśmy jedli garść migdałów dziennie, aby utrzymać zdrowe serce.

9. Płatki owsiane

Owsianka jest świetnym wyborem w porze śniadania, który napełni cię magnesem i potasem, pomagającymi obniżyć ciśnienie krwi. Dzięki temu poczujesz się bardziej zrelaksowany i przygotujesz organizm, by zmierzyć się z napięciami dnia. Badania wykazały, że ludzie, którzy jedzą płatki zbożowe pomieszane z płatkami owsianymi, odczuwają wzrost poziomu serotoniny. To substancja wpływająca na chemię mózgu, która sprawia, że czujemy się szczęśliwi i spokojni.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 9 platki owsiane

10. Nasiona dyni

Nasiona dyni są bogate w magnez, który jest jednym z najważniejszych składników mineralnych potrzebnych organizmowi do regulowania produkcji energii, rozluźnienia mięśni i utrzymania zdrowego układu nerwowego. Pestki zawierają również witaminy z grupy B, które wywołują relaksację umysłową, pomagającą organizmowi lepiej radzić sobie ze stresem. Według badań przeprowadzonych w Indiach, jeśli zjesz trochę pestek dyni na kilka godzin przed snem, aminokwas L-tryptofan, który znajduje się w nasionku, wspomoże wytwarzanie melatoniny i serotoniny, co pomoże ci w odzyskaniu zdrowego snu.

11. Cytryna

Rozpocznij dzień od wyciśnięcia soku z cytryny w szklance ciepłej wody. Cytryna oczyszcza organizm, dlatego zamiana filiżanki kawy na szklankę wody cytrynowej, pomoże wypłukać toksyny z wątroby i dotlenić swój mózg na nadchodzący dzień. Co więcej, japońscy naukowcy odkryli, że już sam zapach cytryny zmienia aktywność mózgu i zmniejsza stres. Więc następnym razem, gdy czujesz się zestresowany, wypij lub powąchaj cytrynę!

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 11 cytryna

12. Łosoś

Udowodniono naukowo, że spożywanie pokarmów bogatych w zdrowe kwasy Omega-3, takich jak łosoś, może pomóc w zmniejszeniu lęku i stresu. Według badań, jedzenie zaledwie 350 g łososia może zmniejszyć stres o co najmniej 20%. Zaleca się, abyśmy jedli tłuste ryby 3 razy w tygodniu, aby odczuć pełne korzyści zdrowotne.

13. Guma do żucia

Technicznie nie jest to jedzenie, ponieważ guma do żucia nie jest trawiona, ale żucie okazuje się skuteczną metodą na zwalczanie stresu. Badania pokazują, że kiedy żujemy gumę, działa to uspokajająco na nasz mózg, zwiększa czujność i pomaga doskonalić umiejętności wielozadaniowości. W efekcie ta prosta aktywność sprawia, że odczuwamy, iż wszystko mamy z powrotem pod kontrolą. Guma do żucia ogranicza również głód, więc gdy jesteś zestresowany, zmniejszasz pragnienie sięgnięcia po niezdrową przekąskę.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 13 guma do zucia

14. Fermentowane produkty spożywcze

Bakterie znajdujące się w sfermentowanej żywności, takie jak Lactobacillus i Rhamnosus, są pomocne w radzeniu sobie ze stresem. Fermentowana żywność, jak jogurt czy kapusta kiszona, nie tylko utrzymuje zdrowie jelit, ale także wpływa pozytywnie na pewne obszary naszego mózgu, pomagając obniżyć poziom hormonu wywołanego stresem – kortykosteronu.

15. Słońce

To zdecydowanie nie jest pożywienie, ale słońce dostarcza jedną z witamin kluczowych dla zdrowia kości, którą można znaleźć również w niektórych pokarmach – witaminę D. Zaleca się, abyśmy spędzili 15–20 minut dziennie na słońcu, aby zwiększyć poziom serotoniny i uzupełnić niedobór witaminy D. W efekcie czujemy się szczęśliwsi, co pomaga nam zwalczać uczucie lęku i stresu.

infoplanet zdrowa dieta dieta na stres 15 slonce