Istnieje wiele nawyków żywieniowych, które – jak udowodniono – poprawiają stan zdrowia i samopoczucia, a nawet zapobiegają chorobom, takim jak rak. Oto 15 z nich!

1. Unikaj artykułów i napojów dietetycznych

Przewrotnie można by pomyśleć, że „beztłuszczowe”, „dietetyczne” ciasteczka i napoje pomagają utrzymać zdrową wagę, ale tak naprawdę – jest dokładnie na odwrót. Zamiast pomagać uniknąć przejadania się, żywność i napoje dietetyczne powodują, że jesz więcej, ponieważ zawierają w zasadzie puste kalorie. Innymi słowy, nie zapewnią ci uczucia sytości i nie dostarczą składników odżywczych czy witamin potrzebnych organizmowi.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 1 dietetyczne

2. Nie rezygnuj z ulubionych potraw

Twoje ulubione potrawy prawdopodobnie nie są pełne składników odżywczych i zdrowego błonnika., dlatego nie powinieneś spożywać ich na każdy posiłek, ale nie warto również całkowicie się ich pozbawiać. Jeśli masz ochotę na kawałek ulubionej pizzy, pozwól sobie na nią! Kluczem jest odpowiednia ilość i czas jedzenia – nie za dużo i nie tuż przed snem.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 2 pizza

3. Nie przejadaj się

Wiele osób zakłada, że celem posiłku jest uczucie sytości lub nawet przejedzenia, ale to nieprawda. Nawet jeśli spożywasz zdrowy posiłek, jak np. sałatka, nie powinieneś czuć się przesyconym, gdy skończysz. Zamiast tego po prostu staraj się zjeść w ilości satysfakcjonującej organizm. Pamiętaj, że może potrwać 10 lub 20 minut, zanim jedzenie, które właśnie zjadłeś, zostanie zarejestrowany przez miernik głodu w mózgu.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 3 nie przejadaj sie

4. Jedz powoli

Aby łatwiej unikać przejedzenia, spróbuj jeść wolniej. W tym celu stawiaj na małe sztućce i małe kęsy. Możesz również wziąć łyk wody pomiędzy każdym ugryzieniem. Jedz z innymi i rozmawiaj w trakcie posiłku. A na koniec – umieść porcje na mniejszym talerzu.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 4 jedz powoli

5. Planuj posiłki

Wiemy, jak trudno jest zdrowo się odżywiać, dlatego ważne jest, aby dokładnie planować swoje posiłki. Jeśli nie jesz w domu i wybierasz się do restauracji, sprawdź menu online i zaplanuj, co będziesz jeść. Gdy idziesz na imprezę, na której prawdopodobnie będą same niezdrowe potrawy, zjedz wcześniej lub ograniczysz się do kilku przekąsek, jedząc zdrowy posiłek później.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 5 planuj posilki

6. Weź lunch do pracy

Nawet jeśli w twojej pracy zapewnione są pyszne posiłki, warto przynieść lunch z domu. Po pierwsze, na pewno zaoszczędzisz pieniądze. Ponadto tak będzie znacznie zdrowiej, ponieważ dokładnie kontrolujesz to, co jesz. Jeśli jednak jesteś zwolennikiem jedzenia w pracowniczej stołówce, załóż sobie limit i dokładnie sprawdzaj, ile czego jesz.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 6 lunch box

7. Nie żałuj sobie owoców i warzyw

Ci, którzy konsekwentnie spożywają zdrowe posiłki, zawsze znajdują sposoby na umieszczenie w nich owoców i warzyw. Na przykład, jeśli masz zamiar zjeść danie meksykańskie, dodaj do niego dodatkowe pomidory, sałatę czy cebulę. Jeśli masz w planach miskę lodów, uzupełnij je bananami czy brzoskwiniami.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 7 owoce i warzywa

8. Unikaj pustych kalorii w napojach

Soki, napoje alkoholowe, fantazyjne napoje kawowe, koktajle i napoje gazowane są pełne kalorii. Czasami te produkty mogą być tak samo złe dla twojego samopoczucia i wagi, jak niezdrowe przekąski i posiłki. To fatalny błąd w zdrowych nawykach żywieniowych. Staraj się unikać obciążonych kalorycznie napojów.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 8 kalorie w napojach

9. Zjedz śniadanie

Śniadanie to posiłek mistrzów. Jeśli przez całą noc niczego nie jesz, gdy się budzisz i słyszysz dźwięk budzika twoje ciało jest głodne – niezależnie od tego, czy to czujesz. Jeśli spożywasz zdrowe śniadanie, zapewniasz sobie składniki odżywcze i przygotowujesz swoje ciało, by z siłą i energią rozpocząć dzień.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 9 sniadania

10. Nie rób zakupów głodny

Kiedy jesteś głodny i robisz zakupy, zawsze czujesz, że podejmujesz dobrą decyzję. Problem polega na tym, że dla osoby głodnej wszystko wygląda dobrze. Zwykle to, co wygląda najlepiej, to potrawy, które nie są zdrowe. Z tego powodu, gdy to możliwe, staraj się robić zakupy w czasie, gdy jesteś najedzony.

infoplanet zdrowa dieta zdrowe nawyki zywieniowe 10 zakupy

Pamiętaj, że nawyki żywieniowe wymagają czasu – nie będziesz w stanie przyzwyczaić się do nich w ciągu jednej nocy. Jeśli trudno ci wdrożyć wszystkie, wybierz kilka, które mogą być najlepsze dla ciebie. Gwarantujemy, że zaczniesz zauważać pozytywne zmiany w twoim zdrowiu i sam