Detoks w postaci picia tylko soku czy poszczenia w celu zmniejszenia masy ciała lub poprawy samopoczucia, prawdopodobnie wiesz, że drastyczne zmniejszenie ilości żywności nie jest skutecznym długoterminowym podejściem do zdrowego odżywiania. Co więcej, może powodować odczucie zmęczenia, zawroty głowy i niski poziom cukru we krwi. Jednak według niektórych ekspertów istnieje rodzaj zrównoważonej detoksykacji – zmniejszanie zawartości cukru w diecie. Jak twierdzą, może on pomóc w zmniejszeniu masy ciała, poprawie zdrowia, a nawet nadaniu skórze bardziej promiennej barwy.

Niezdrowy cukier

Cukier sprawia, że jesteś gruby, brzydki i stary. W ciągu ostatnich kilku lat odkryliśmy, że cukier utrzymuje nadwagę, jest również główną przyczyną chorób serca, negatywnie wpływa na skórę i prowadzi do przedwczesnego starzenia się. Co gorsza, nie możemy przestać spożywać cukru. Ludzie cierpią na prawdziwe uzależnienie od cukru. Jemy cukier, czujemy się z niego dobrze, dostajemy energii, a potem załamujemy się i musimy sięgnąć po więcej – przekonuje Brooke Alpert, dietetyk i współautorka książki „The Sugar Detox: stracić cukier, stracić wagę – wyglądać i czuć się świetnie”.

infoplanet zdrowa zywnosc dieta bez cukru niezdrowy cukier

Według Roberta Lustiga, profesora pediatrii i członka Instytutu Studiów Polityki Zdrowotnej na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco, około 10% populacji to ludzie uzależnieni od cukru. Co więcej, badania sugerują, że cukier pobudza ośrodki nagrody i pragnienia w skali podobnej jak uzależniające leki. Dlatego jedną z największych obaw jest ilość dodanych cukrów w diecie, które często są ukryte w żywności. Chociaż ciasto z lodami jest oczywistym źródłem cukru, inne produkty, które mogą nie smakować słodko – takie jak sosy sałatkowe, sosy pomidorowe i pieczywo – mogą być bogate w cukier.

– Ludzie nie zdają sobie sprawy, że pozornie zdrowa żywność jest uzupełniana cukrem, więc spożywamy cukier przez cały dzień, od rana do wieczora. Dobra wiadomość jest taka, że nawet jeśli nie jesteś prawdziwie uzależniony od cukru, eliminując cukier z diety, możesz szybko stracić niechciane kilogramy, poczuć się lepiej i mieć bardziej promienny wygląd. Nie ma osoby, która nie skorzystałaby z eliminacji dodanych cukrów z diety. Gdy otyłe dzieci wyeliminowały dodane cukry z diety przez zaledwie 9 dni, poprawiły się wszystkie aspekty ich metabolicznego zdrowia, pomimo braku zmian w wadze ciała lub całkowitej konsumpcji kalorii – wskazuje Alpert.

Uzależnienie od cukru

– Na początku mojej praktyki, kiedy zauważyłam, że ludzie są uzależnieni od cukru, próbowałam odzwyczaić ich od cukru lub ograniczyć jego spożycie, ale słowo „umiar” okazało się nieskuteczne. Nie ma sensu proszenie ludzi, aby mniej jedli, gdy zmagają się ze złym nawykiem. TO tak jakby prosić alkoholika, aby wypił tylko 2 piwa – relacjonuje Alpert.

infoplanet zdrowa zywnosc dieta bez cukru uzaleznienie od cukru

Z tego względu Alpert zalecała detoks od cukru więc przez pierwsze 3 dni w postaci nie tylko rezygnacji ze słodyczy, ale i cukrów dodanych: owoców, warzyw skrobiowych (takich jak kukurydza, groch, słodkie ziemniaki i dynia piżmowa), mleka, zbóż i alkoholu. Zasadniczo można było jeść wyłącznie białko, niektóre warzywa i zdrowe tłuszcze. Sztuczne słodziki, chociaż nie dostarczają kalorii, również nie są dozwolone.

Przykładowe menu to: śniadanie z 3 jajek, przygotowanych dowolnie, obiad z drobiu, tofu lub zielonej sałaty, a także kolacja – w zasadzie jako porcja obiadu. Można gotować na parze warzywa takie jak brokuły, jarmuż i szpinak zamiast sałatki. Przekąski obejmują porcję orzechów i pokrojoną paprykę z humusem. Napoje to: woda, niesłodzona herbata i czarna kawa.

Detoks: jabłko jak cukierek

Począwszy od 4. dnia, możesz codziennie dodawać do diety jedno jabłko i jedną porcję nabiału. Nabiał, taki jak jogurt lub ser, powinien być pełnotłustwy i niesłodzony. Tłuszcz, błonnik i białko spowalniają wchłanianie cukru, więc pobieranie tłuszczu z produktów mlecznych przyspieszy wchłanianie cukru. Można pozwolić sobie na warzywa o wyższej zawartości cukru, takie jak marchewka i groszek, a także codzienną porcję krakersów o wysokiej zawartości błonnika. Dozwolone są również 3 kieliszki czerwonego wina.

infoplanet zdrowa zywnosc dieta bez cukru jablko jak cukierek

– Czwartego dnia detoksu nawet jabłko smakuje jak słodycze. Cebula jest słodka! Migdały są słodkie! Gdy wyeliminujesz cukier ze swojej diety, twoje podniebienie się odzwyczai i znowu zaczniesz odczuwać naturalne cukry – opowiada Alpert.

W drugim tygodniu można dodać porcję bogatych w antyoksydanty jagód i dodatkową porcję produktów mlecznych. Możesz również dodać z powrotem skrobiowe warzywa. W trzecim tygodniu diety można dodawać zboża, takie jak jęczmień, komosa ryżowa i płatki owsiane, a nawet więcej owoców, w tym winogrona i klementynki. Możesz również wypić kolejny kieliszek czerwonego wina w ciągu tygodnia i porcję ciemnej czekolady każdego dnia. Tydzień czwarty to czas, w którym oprócz krakersów o wysokiej zawartości błonnika możesz cieszyć się chlebem i ryżem,. Ilość wina wzrasta do 5 kieliszków tygodniowo. Poza tym, po ukończeniu 31 dni detoksu dozwolone są wszystkie owoce.

– Tydzień czwarty definiuje ostatnią część planu, ponieważ dozwolona jest celowa rezygnacja z zakazu jedzenia słodyczy, takich jak lody lub ciasto. Ponieważ uzależniające zachowanie zniknęło, zjedzenie lodów raz lub dwa razy nie zniweczy planu. Celem jest zapewnienie kontroli. Dodatkowo detoks może pomóc szybko schudnąć. Mieliśmy ponad 80 testerów z całego kraju, którzy stracili od 2,5 do 10 kg w ciągu 31 dni, w zależności od początkowej wagi i stopnia uzależnienia do cukru. Uczestnicy badania zgłosili również poprawę wzroku, czystszą skórę i mniej cieni pod oczami. Mieli także więcej energii i mniej wahań nastroju – przekonuje Alpert.

Naturalne substancje słodzące

Dobrym źródłem kilku kluczowych składników odżywczych, w tym potasu, manganu, magnezu, miedzi, wapnia, żelaza, witamin z grupy B, witaminy K i przeciwutleniaczy są daktyle. Jednak ilość składników odżywczych w łyżeczce cukru z daktyli jest minimalna.

infoplanet zdrowa zywnosc dieta bez cukru naturalne substancje slodzace

Cukier kokosowy dostarcza niewielkie ilości składników odżywczych i zawiera inulinę – naturalnie występujący, niestrawny węglowodan, który działa jako prebiotyk dla pożytecznych bakterii jelitowych.

Syrop klonowy, chociaż zawiera pewne witaminy, minerały i przeciwutleniacze, w typowej porcji nie dostarcza ich zbyt wiele. Jedna łyżka stołowa dostarcza około 1% dziennego zapotrzebowania na wapń, potas i żelazo. Wykazano natomiast, że miód zawiera odpowiednie ilości składników odżywczych, przeciwutleniaczy i związków przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwzapalnych.

Ważne jest, aby pamiętać, że detoks od cukru może nie być odpowiedni dla diabetyków, ekstremalnych sportowców lub osób przyjmujących leki kontrolujące poziom cukru we krwi. Nie zaleca się także kobietom w ciąży. Jeśli jednak zdecydujecie się na rezygnację z cukrów, postarajcie się o pomoc przyjaciół i członków rodziny. Sukces zawsze ma wielu ojców – i w tym przypadku będzie ot świetna metoda.

Źródło: USA