Jak wynika z najnowszych badań, błonnik pokarmowy przez wpływ na skład flory jelitowej może również ograniczać ryzyko rozwoju raka jelita grubego.

Błonnik pokarmowy słynie z pozytywnego wpływu na naczynia krwionośne, ochrony przed zawałami serca i udarami mózgu, działania obniżającego ciśnienie krwi oraz zmniejszającego wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów. Do niedawna podejrzewano, że błonnik pokarmowy wydłuża życie, ponieważ ogranicza choroby lub opóźnia ich objawy

infoplanet zdrowa dieta nie unikaj blonnika dieta

 Nie było jednak dowodów na takie działanie. Z tego względu przeprowadzono metaanalizę 17 badań obejmujących 982 411 osób głównie z USA i Europy. Jak się okazało, osoby spożywające najwięcej błonnika pokarmowego, miały o 16% mniejsze ryzyko zgonu z powodu zawałów serca, udarów mózgu, powikłań cukrzycy i nowotworów.

Raport z badań zamieszczony w American Journal of Epidemiology dowodzi, że ryzyko to jest mniejsze proporcjonalnie do wzrostu spożycia błonnika pokarmowego. Zwiększenie spożycia błonnika o 10 g dziennie zmniejsza zatem ryzyko zgonu o 10%.

infoplanet zdrowa dieta nie unikaj blonnika

Aby zwiększyć ilość błonnika pokarmowego w diecie o 10 g dziennie, wystarczy jeść produkty zbożowe z pełnego ziarna dwa raz dziennie oraz warzywa i owoce dwukrotnie w ciągu dnia.