Jogurt stał się zdrową przekąską dla wielu osób, ponieważ zawiera korzystne probiotyki, jest doskonałym źródłem białka i witamin, ma małą ilość cukru i powoduje że nie jesteśmy głodni. Czy może dodatkowo pomóc zmniejszyć poziom złego cholesterolu? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.

Argumenty z badań

Wpływ spożycia jogurtu na prawidłowy poziom ciśnienia krwi i cholesterolu obejmowały badania przeprowadzone w 2013 r. Jak się okazało po ich przeprowadzeniu, jedzący jogurty mieli lepszy profil metaboliczny niż ci, którzy go nie spożywali. Mieli oni niższy wskaźnik masy ciała (BMI), obwód w talii, niższe stężenia triglicerydów, glukozy i insuliny na czczo oraz ciśnienie krwi. Badania wykazały także wyższy poziom lipoprotein o wysokiej gęstości (HDL), czyli dobrego cholesterolu.

 

Inne badania wiązały zdolność jogurtu do obniżenia poziomu cholesterolu z zawartymi w nim probiotykami. Te brytyjskie analizy potwierdziły, że spożywanie dziennie dwóch dawek zawartych w jogurcie kultur bakterii obniża wartość cholesterolu we krwi. Badanie nie było w stanie jednak wskazać, czy pozytywne efekty były spowodowane działaniem probiotyków, samym jogurtem, czy może kombinacją obu.

Poznaj swój jogurt

Chociaż odkrycia związane ze zdolnością jogurtu do obniżania poziomu cholesterolu nie są ostateczne, nie ma wątpliwości, jakie inne korzyści zdrowotne daje jedzeniu jogurtu. Dostarcza on zdrowych probiotyków, niezbędnych składników odżywczych i witamin oraz białka budującego mięśnie.

 

Jednak jeśli kontrolujesz spożycie cukru, unikaj jogurtów owocowych. Nawet w jogurcie greckim aromaty owocowe zwiększają jego zawartość nawet trzykrotnie.

Dostrzeż korzyści zdrowotne

Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć różnice w typach jogurtu. Niektóre zawierają cukier, a to na pewno nie jest dla nas dobre. Po drugie, na poziom cholesterolu może mieć wpływ tłuszcz. Choć niektórzy ludzie nalegają, aby jeść jogurt pełny, istnieją odmiany bez tłuszczu lub 2-procentowe, którym warto się przyjrzeć.

 

Pojedynczy kubek zwykłego jogurtu z pełnego mleka zawiera: 104 kalorie, 7,9 g cukru oraz 5,5 g tłuszczu. Jeśli wrzucisz owoce, proporcje zmienią się następująco: 194 kalorie, 19,4 g cukru, 5,7 g tłuszczu. Jogurt grecki dostarcza dla porównania: 100 kalorii, 5,5 g cukru i 0,7 g tłuszczu.

Gorzka słodycz

Cukier w zwykłych jogurtach pochodzi z laktozy – cukru naturalnie występującego w mleku. Jogurtem owocowy zawiera natomiast około 12 gramów dodanego cukru, z wyłączeniem naturalnego cukru mlecznego. To w przeliczeniu dodatkowe 3 pełne łyżeczki cukru. Który jogurt jest odpowiedni dla ciebie? Możesz jeść każdy rodzaj, ale ten, który smakuje zbyt słodko, możesz traktować raczej jako deser niż posiłek odżywczy lub przekąskę.

 

Według Cleveland Clinic, jogurt beztłuszczowy jest najzdrowszym wyborem, niezależnie od tego, czy jest to produkt oryginalny, czy grecki. Ten drugi wprawdzie zawiera więcej białka, które może sprawić, że będziesz czuć się pełniej przez dłuższy czas, ale oba rodzaje mają duże ilości białka, kultur żywych bakterii i wapnia.

Stwórz własny jogurt

Zamiast kupować przyprawione jogurty, które mogą mieć dodaną nadmierną ilość cukru, wiele osób znalazło interesujące sposoby na smakowanie zwykłych odmian jogurtu. Dodają świeże lub suszone owoce albo niewielką ilość innego środka słodzącego. Spróbuj pójść w ich ślady! Nawet jeśli dodasz miód lub nektar z agawy, twój jogurt najprawdopodobniej i tak nie będzie zawierał w sobie tyle cukru, ile dodaje się podczas produkcji.

 

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jogurt faktycznie może obniżyć poziom cholesterolu. Niewątpliwie jednak ma wiele korzyści zdrowotnych i warto go spożywać nawet codziennie.