Pogorszenie wzroku wydaje się nieuchronną sytuacją, gdy człowiek się starzeje, ale przy odpowiedniej diecie dobry wzrok można zachować na bardzo długo.

Profity z diety

Wraz z wiekiem oczy stają się coraz bardziej podatne na uszkodzenia związane z dużą liczbą czynników niekorzystnych, takich jak niezdrowy styl życia czy nadaktywny układ odpornościowy, który powoduje, że w ciele jest zbyt duża liczba komórek obronnych organizmu i hormonów, które uszkadzają oczy.

Badanie przeprowadzone przez National Eye Institute w USA wykazało, że niewłaściwa dieta była głównym czynnikiem zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy. Stwierdzono, że duża ilość witaminy C, witaminy E, beta-karotenu i cynku znacznie obniżało to ryzyko czyniąc je doskonałą alternatywą dla zabiegów medycznych.

Marchewka, liściaste zielone warzywa są uważane za jedne z najlepszych pokarmów dla oczu, ponieważ zapewniają odpowiednie ilości przeciwutleniaczy i witamin dobrych dla wzroku, w tym: witaminy C, E, A oraz cynk, a także karotenoidy, takie jak luteina i zeaksantyna. Chronią one plamkę oczną, soczewkę i rogówkę, a jednocześnie zmniejszają działanie wolnych rodników, a także ograniczają stany zapalne, które niszczą tkankę oczu.

7 witamin najważniejszych dla oczu

Pośród gąszczu składników odżywczych, poznaj te najbardziej wartościowe dla twoich oczu.

Luteina

Przeciwutleniacz, który został nazwany „witaminą dla oka”, chroni zarówno oczy, jak i skórę. Ten przeciwzapalny, fitoskładnik karotenoidowy znajduje się w zielonych warzywach liściastych, żółtkach jaj, owocach cytrusowych i pomarańczowych warzywach. Po spożyciu jest transportowany dookoła ciała, szczególnie do części oczu zwanych plamką i soczewką.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 1 luteina

Naukowcy z Harvard University odkryli, że suplementacja 6 miligramami luteiny dziennie może zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki o średnio 43%, co dowodzi, że „witamina dla oka” zasłużyła na swoją nazwę.

Zeaksantyna

Istnieje ponad 600 różnych rodzajów karotenoidów występujących w naturze, ale tylko około 20 oddziałuje na oczy. Luteina i zeaksantyna są najważniejsze, ponieważ są dostarczane w najwyższych ilościach do delikatnej plamki ocznej. Podobnie jak luteina, zeaksantyna pomaga chronić tkankę, soczewki i plamkę oka, co oczyszcza wzrok i zapobiega ślepnięciu, wrażliwości na światło lub zaburzeniom, takim jak zaćma.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 2 zeaksantyna

Witamina C

Ten silny przeciwutleniacz pomaga nie tylko w walce z przeziębieniem, ale także chroni wzrok, zwalczając wolne rodniki i pomagając w absorpcji większej ilości śladowych minerałów i składników odżywczych. Badania pokazują, że wiele osób ma niedobór tej ważnej witaminy, która pomaga w naprawie uszkodzonej tkanki, spowalnia reakcje zapalne, zapobiega mutacjom komórkowym i o wiele więcej.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 3 witamina c

Jedno badanie długoterminowe wykazało również, że u 3 tys. dorosłych (w wieku 43–86) zaćma była o 60% rzadziej spotykana wśród osób, które zgłosiły stosowanie multiwitamin zarówno z witaminy, jak i witaminy C.

Witamina E

Witaminy E, A i C współdziałają, aby utrzymać komórki i tkanki w odpowiednim stanie i chronić je przed skutkami zapalenia. Te rozpuszczalne w tłuszczach przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 4 witamina e

Niektóre badania wykazały, że ludzie mają około 25% mniejsze ryzyko rozwoju zaawansowanych stadiów zwyrodnienia plamki żółtej, gdy spożywają co najmniej 400 jednostek witaminy E dziennie. Wynik jest pozytywny szczególnie wówczas, gdy przyjmują ją z witaminą A (jak beta-karoten), witaminą C i cynkiem. W jednym z badań z 2008 r., w których wzięło udział 35 tys. dorosłych, stwierdzono, że badani mają najwyższe poziomy luteiny, a witamina E ma znacznie niższe względne ryzyko zaćmy niż te o niższym spożyciu.

Cynk

Badania wykazały, że cynk w połączeniu z innymi witaminami pomaga chronić siatkówkę i zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Jest on zatem jednym z najważniejszych składników odżywczych pomagających we wchłanianiu składników odżywczych (bierze udział w ponad 100 procesach metabolicznych) i umożliwia właściwą eliminację odpadów, która zwalcza stan zapalny i uszkodzenia komórek.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 5 cynk

Cynk działa na tkanki w obrębie oczu, ponieważ odgrywa kluczową rolę w prawidłowym podziale komórek i ich wzroście, utrzymaniu zdrowego krążenia, zrównoważeniu hormonów, które zapobiegają reakcjom autoimmunologicznym, oraz kontrolowaniu cytokin zapalnych atakujących tkankę. Ciało ludzkie nie syntetyzuje cynku, którego potrzebuje, więc musimy uzyskać wystarczającą ilość ze źródeł takich jak ryby, mięso karmione trawą, mięso i orzechy.

Witamina A (beta-karoten)

Według raportu American Medical Association of Opthamaology, musimy uzyskać odpowiednią ilość witaminy A, aby zapobiegać ślepocie nocnej, szczególnie jeśli mamy mało innych kluczowych składników odżywczych.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 6 witamina a

Witamina A jest przeciwutleniaczem i wykazano, że zapobiega utracie wzroku spowodowanej stanami zwyrodnieniowymi, takimi jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej. Badania pokazują również, że witamina A z innymi przeciwutleniaczami pomaga spowolnić postęp neuropatii (uszkodzenie nerwów), w tym cukrzycowej neuropatii w oczach.

Kwasy tłuszczowe Omega-3

Kwasy tłuszczowe Omega-3 mają ogromne zalety dla zdrowia, a wszystko dlatego, że działają przeciwzapalnie i mogą spowolnić skutki starzenia. Ludzie, którzy najprawdopodobniej mają niedobór Omega-3, to ci, którzy spożywają dużą ilość przetworzonej żywności, uwodornione olejów roślinnych, oraz są na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, która nie zawiera ryb.

infoplanet dieta w chorobach witaminy dla oczu 7 kwasy omega 3

Kwasy są niezwykle istotne, ponieważ stabilizują poziom cukru we krwi, co obniża reakcje zapalne, pomagają zwalczać uszkodzenia oczu spowodowane cukrzycą, poprawiają krążenie i pomaga powstrzymać komórki przed mutacją. Warto więc uzupełniać ich zawartość w diecie.