Nasze babcie i prababcie miały doskonałą, pozbawioną zmarszczek i przebarwień cerę, ponieważ nie narażały ją na silne promieniowanie słoneczne. Zbyt duża ilość promieni UV przyczynia się bowiem do powstawania zniszczeń oraz spowodowanych nimi zmarszczek płytkich, które później zmieniają się w głębokie. Oto inne sposoby dbania o skórę, które warto podpatrzyć od naszych babć.

Wysypiaj się

Aby utrzymać młody wygląd przez długie lata, potrzebujesz 78 godzin snu dziennie. To najbardziej aktywna kuracją odmładzająca. Widać to najlepiej po nieprzespanej nocy, kiedy worki i cienie pod oczami są kilkakrotnie większe niż zwykle. Kiedy śpisz adrenalina i poziom kortykosteroidów maleją i rozpoczyna się proces produkcji hormonu wzrostu, a tym samym regeneracji i odbudowy komórek. Jeżeli śpisz zbyt krótko, proces ten nie zdąży się dokonać i regeneracja następuje w bardzo małym stopniu.

Przespana noc to również inne korzyści dla organizmu, jak: lepsza pamięć, uwaga, koncentracja, a nawet zmniejszenie ryzyka udaru i zawału. Aby poprawić jakość snu, weź wieczorem rozluźniającą kąpiel z olejkiem do aromaterapii oraz wywietrz pokój, w którym śpisz.

Ćwicz codziennie

Ćwiczenia są dobre tak dla ciała, jak i umysłu. Regularna aktywność fizyczna poprawia krążenie krwi, co z kolei powoduje, że skóra jest właściwie odżywiona.

infoplanet domowa apteczka abc zdrowej cery joga

Według badań opublikowanych w dzienniku „Circulation”, ćwiczenia mają potencjał przeciwzapalny, a dodatkowo zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób, m.in. serca, a także zapobiegają otyłości. Codzienne 2030 minut ćwiczeń jest dobre dla skóry, szczególnie jeżeli zdecydujesz się na bieganie, spacery, taniec, jazdę na rowerze, pracę w ogrodzie czy nawet prace domowe. Bardzo pomaga również joga.

Zmniejsz poziom stresu

Wiele badań udowodniło, że jeżeli organizm jest pod wpływem stresu, zachodzą w nim zmiany, które mogą przyśpieszać starzenie. Stres wywołuje strach, depresję, utratę wagi i wiele innych procesów, które powodują, że możesz wyglądać starzej.

Musisz się nauczyć kontrolować poziom stresu w życiu. Jeśli jesteś zestresowany, zacznij głęboko oddychać, wyjdź na spacer, podziwiając otoczenie, zafunduj sobie masaż, sesję jogi lub rozpocznij jakąkolwiek aktywność, która pozwoli ci zmienić tory myślenia i opanować sytuację. Jeśli nie radzisz sobie ze stresem samodzielnie, skonsultuj się ze specjalistą i zapytaj o radę.

Odżywiaj się właściwie

Wykorzystaj w swojej diecie jak najwięcej składników zawierających antyoksydanty. Pomagają one w regeneracji komórek, chronią kolagen, czyli utrzymują jędrną skórę.

infoplanet domowa apteczka abc zdrowej cery odzywianie

Jedz jak najwięcej potraw zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawierają je ryby, głównie ryby morskie. Dobrym źródłem kwasów Omega-3 są również: orzechy, oleje lniany, arachidowy, rzepakowy. W dużej ilości dobroczynne tłuszcze znajdziemy również w migdałach, skorupiakach i tofu. Kwasy Omega-3 obniżają podatność na depresję, poprawiają nastrój, a ponadto wzmacniają układ immunologiczny oraz łagodzą objawy wielu chorób, jak astma czy niektóre choroby nerek. Zmniejszają również prawdopodobieństwo zachorowań na raka i powodują, że nasza skóra starzeje się wolniej.

Ponadto częściej jedz przekąski złożone z owoców i warzyw. Pamiętaj, że zdrowa i piękna skóra zaczyna się od właściwego jedzenia.

Pij wodę

Woda to źródło zdrowo wyglądającej skóry. Brak wody w organizmie powoduje słabą cyrkulację substancji odżywczych i przesuszenie, czyli osłabioną i wiotką skórę.

infoplanet domowa apteczka abc zdrowej cery woda

Aby nie odczuwać skutków odwodnienia, powinniśmy wypijać dziennie 8–10 szklanek wody. Zamiast wody możesz wypijać również soki owocowe, zieloną herbatę czy jeść owoce, które zawierają duże ilości wody.​ ​

Jednym z optymalnych narzędzi na drodze do zdrowej cery i zadbanej skóry, a także podstawowym działaniem anty-anging, rekomendowanym przez ekspertów, jest również stosowanie blokera promieniowania  Powinno się go nakładać na wszystkie wyeksponowane, a więc narażone na działanie światła słonecznego fragmenty ciała, bez względu na porę roku.