Być może słyszeliście już o Ajurwedzie – to najstarszy na świecie system uzdrawiania fizycznego, psychicznego i duchowego, wywodzący się ze starożytnych Indii. Traktuje ciało jako część przyrody, dążącą do osiągnięcia idealnej równowagi – homeostazy – z czego ma wynikać zdolność do samoleczenia. Nauki Ajurwedy są podstawą diet i terapii w ośrodkach medycznych na całym świecie. Poznajcie 5 wybranych ajurwedyjskich sposobów na zdrowie!

Codzienna medytacja

Ajurweda była jedną z pierwszych koncepcji, która wiązała zdrowie naszego umysłu i ciała. Zgodnie z jej zaleceniami, aby zminimalizować stres i napięcie, powinniśmy wprowadzić do swojego rozkładu dnia 10 minut medytacji. Kilka podstawowych jogicznych pozycji, czyli asan, skutecznie pozwoli nam się wyciszyć i zrelaksować.

infoplanet medycyna naturalna Ajuwerda medytacja

Czyszczenie języka

Rano, po krótkiej sesji jogi, Ajurweda zaleca oczyszczanie języka. To ważne przede wszystkim ze względu na toksyny, które odkładają się na nim w postaci białawego lub żółtego osadu. Ich kolor i umiejscowienie pozwala zidentyfikować wiele chorób i dolegliwości, a usunięcie jest nie tylko sposobem detoksykacji, ale też poprawia zmysł smaku. Do czyszczenia języka wykorzystać można akcesoria z różnych materiałów, np. skrobaczkę ze stali szlachetnej.

Zdrowe odżywianie

W Ayurwedzie człowiek jest całością, dlatego jedzenie jest jednym z trzech filarów naszego życia. Dzięki odpowiedniemu dostosowaniu diety, możemy cieszyć się doskonałym zdrowiem i samopoczuciem. Istotne są przy tym: typ ciała – czyli dosza – oraz aktualna pora roku.

infoplanet medycyna naturalna Ajuwerda zdrowe odzywianie

Oczyszczenie wątroby

Ajurweda zaleca również oczyszczenie wątroby, które pozwala unikać obniżonego samopoczucia, zmęczenia i niecierpliwości. W szczególności warto przeprowadzić je na wiosnę, po tłustych, pikantnych i słonych posiłkach, które spożywaliśmy zimą. By to zrobić należy przede wszystkim zmienić dietę – zrezygnować z ciężkostrawnych, tłustych potraw, a także unikać cukrów i olejów. Olej do smażenia warto zastąpić masłem klarowanym, które jest lepiej tolerowane przez wątrobę i przywraca aktywność enzymatyczną. Ponadto warto postawić na surowe warzywa i soki z zielonych warzyw.

Smoothies

Warzywne smoothies są nie tylko smaczne, ale także bardzo zdrowe. W diecie ajurwedyjskiej do przygotowania koktajlu możemy wykorzystać praktycznie większość dostępnych warzyw: szparagi, brokuły, brukselkę, kolendrę, ogórki, kalafiora, seler, rzeżuchę, zieloną fasolkę, sałatę, grzyby, zielony groszek, pietruszkę, ziemniaki, kiełki, kabaczek, cukinię, buraki ćwikłowe, marchew, czosnek, pasternak, rzepę, bataty, karczochy, chili, cykorię, kapustę pekińską czy dynię. Ważne, by ich dobór był zgodny z doszą.

infoplanet medycyna naturalna Ajuwerda smoothies