Jak wskazuje Eric Zhou z Wydziału Medycyny Snu w Harvard Medical School, rumianek jest używany do leczenia braku snu od setek, a nawet tysięcy lat. Jednak wciąż nie ma naukowych dowodów na to, że picie herbaty z rumianku ułatwia zasypianie.

– Bardzo niewiele ośrodków medycznych analizowało wpływ herbaty rumiankowej na sen. W przypadku bezsenności korzyści są niewielkie – komentuje Zhou.

infoplanet medycyna naturalna herbata z rumianku a sen ziola

Jedno z pilotażowych badań dotyczących skuteczności rumianku przeprowadzono w 2011 roku na grupie osób z przewlekłą bezsennością. Uczestnicy w ciągu 28 dni dwa razy dziennie przyjmowali kapsułki zawierające wyciąg z rumianku lub placebo. Chociaż badanie zostało przeprowadzone na małej grupie, było randomizowane, podwójnie zaślepione i kontrolowane, więc badacze są pewni, że wyniki to efekt jedynie interakcji między chemikaliami w ekstrakcie z rumianku a ciałami uczestników.

– Badanie nie dostarczyło rozstrzygających dowodów na to, że rumianek pomaga zasnąć, choć nastąpiła niewielka poprawa w zakresie liczby wybudzeń w ciągu nocy. Nawet ludzie przyjmujący kapsułki rumianku nie spali znacznie lepiej niż ci, którzy brali kapsułki placebo – komentuje Suzanna Zick, profesor nadzwyczajny na Wydziale Medycyny Rodzinnej Uniwersytety Michigan.

Inne badanie, z 2016 roku, wykazało, że ochotnicy, którzy pili herbatę rumiankową codziennie przez dwa tygodnie, spali lepiej i zwykle mieli mniej objawów depresji niż ci, którzy jej nie pili. Analizy przeprowadzone rok później dowiodły natomiast, że starsi pacjenci, którzy przyjęli większą dawkę wyciągu z rumianku niż podana w badaniu z 2011 roku, spali znacznie lepiej niż ci, którzy go nie przyjęli.

infoplanet medycyna naturalna herbata z rumianku a sen badania

Chociaż sprzeczne wyniki badań uniemożliwiają naukowcom udzielenie ostatecznej odpowiedzi na temat biochemicznego wpływu rumianku na mózg, istnieją dobre wieści dla koneserów rumianku: samo przekonanie, że coś pomaga zasnąć, może w rzeczywistości pomóc w zasypianiu.

– Na jakość snu wpływa ogromna liczba czynników, w tym stres w domu lub w pracy, patrzenie na jasne ekrany przed snem, a nawet stres fizjologiczny w upalny dzień. Filiżanka rumiankowej herbaty może pomóc ci zasnąć, jeśli uważasz, że tak będzie – wskazuje Zhou.

Zdaniem specjalisty, jeśli picie herbaty przed snem pomoże ci się uspokoić, wówczas taka praktyka może również wpływać na szybsze zasypianie. Herbata rumiankowa jest bardzo bezpieczna, więc jeśli działa dla ciebie, nie ma powodu, aby przestać ją pić. Innymi słowy, nie pozwól, aby dowody kliniczne powstrzymały cię od rozkoszowania się filiżanką rumianku przed snem.

Źródło: Live Science