Narzekasz na bóle głowy? Dowiedz się, jak możesz poradzić sobie z tym problemem. Jeżeli nie możesz poddać się tradycyjnemu leczeniu lub z jakichkolwiek innych powodów chcesz sięgnąć po terapie naturalne, koniecznie poznaj nasze zestawienie sposobów na migrenę, które są zgodne z naturą – i twoim ciałem.

1. Akupunktura

Tradycyjna medycyna chińska stosuje akupunkturę na wiele różnorodnych dolegliwości. Badania sugerują, że może ona również złagodzić ból migrenowy oraz zmniejszyć liczbę i natężenie innych nieprzyjemnych dolegliwości.

2. Masaż

Chociaż nie zostało zbadane, w jaki sposób to działa, badania udowadniają, że masaż może obniżyć liczbę bólów głowy. Co więcej, może on również złagodzić stres, wpływający na ból głowy.

3. Witaminy i suplementy

Badania sugerują, że przyjmowanie ryboflawiny (witaminy B2) i magnezu może pomóc w łagodzeniu migreny, chociaż wydaje się, że nie mają one działania łagodzącego na bóle głowy. Ataki migrenowych u dorosłych i dzieci ogranicza również koenzym Q10, jednak aby odczuć korzyści kurację trzeba stosować przez kilka miesięcy. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem suplementacji porozmawiać ze swoim lekarzem. To pozwoli ci upewnić się, że nie przyniesie ona skutków ubocznych.

4. Techniki relaksacyjne

Ponieważ migreny są często wywoływane przez stres, trening relaksacyjny to świetny pomysł. Metody obejmują głębokie oddychanie, a także stopniowe napinanie i rozluźnianie mięśni różnych partii ciała. Technika może poprawić sposób radzenia sobie ze stresem, co zmniejsza bóle głowy.

5. Ćwiczenia

Dla dotkniętych bólami migrenowymi znaczenie mogą mieć również regularne ćwiczenia, mające na celu pobudzenie serca. Szwedzkie badania porównywały stosowanie leków z terapią ćwiczeniami. Okazało się, że w przypadku codziennych ćwiczeń przez 40 minut uzyskiwano podobne wyniki.

6. Masaż rdzenia kręgowego

Badania wykazały, że masaże stosowane przez kręgarzy są równie dobre w skutkach jak terapia lekami. Przed rozpoczęciem trzeba jednak porozmawiać ze swoim lekarzem na temat ogólnego stanu zdrowia.

7. Terapia rozmową

Terapia poznawczo-behawioralna skupia się na wymianie myśli i działań. Leczenie tego typu nie oznacza, że masz problemy emocjonalne czy psychiczne. Pomaga po prostu inaczej spojrzeć na sytuację, która być może wywołuje bóle głowy. Działa szczególnie dobrze, gdy współdziała z innymi zabiegami.

8. Transcranial Magnetic Stimulation (TMS)

Lekarz trzyma urządzenie przy skórze głowy oraz wysyła do niej magnetyczne impulsy. Jeśli masz migreny z aurą, TMS wykonany w fazie aury może skrócić długość bólu głowy i uczynić go mniej intensywnym.

9. Zmiany w diecie

Istnieje twierdzenie, że pewne pokarmy wywołują migreny. Wśród najczęstszych sprawców wymienia się: alkohol, kofeinę, czekoladę, żywność konserwowaną, wędliny i aspartam. Zapisuj, co zjadłeś danego dnia zanim pojawi się ból głowy, a następnie spróbuj wyeliminować potrawy, które mogą być za niego odpowiedzialne.

10. Środki ziołowe

Niektóre badania wykazują, że ekstrakt z lepiężnika może zapobiegać migrenom. Sama roślina jest jednak toksyczna, należy więc używać jedynie produktów dopuszczonych do sprzedaży. Przed rozpoczęciem leczenia warto również porozmawiać z lekarzem.

11. Technika ucisków

Łagodne uciski twarzy, głowy i szyi łagodzą migreny. Należy delikatnie uciskać linię czoła i miejsca pod oczami, a także masować podstawę czaszki. Pomagają również różne rodzaje owijania głowy. To nic nie kosztuje, warto więc spróbować.

12. Sen

Badania udowodniły, że kiepski sen i migreny często idą w parze. Zastosuj przed snem nastepującxe zasady:



  • nie czytaj, nie oglądaj telewizji ani nie słuchaj muzyki w łóżku,




  • nie myśl o trudnych sprawach przed pójściem spać,




  • nie jedz ciężkich posiłków na kilka godzin przed snem,




  • nie korzystaj z telefonu ani laptopa.



13. Utrzymuj dobrą rutynę

Twój styl życia może mieć wpływ na to, jak często miewasz bóle głowy. Oto kilka wskazówek, by sobie pomóc:



  • nie pomijaj posiłków,




  • nawadniaj się,




  • ćwicz regularnie,




  • utrzymuj zdrową wagę.