Niezależnie od tego, jakim typem człowieka jesteś, kiedy udajesz się na rozmowę kwalifikacyjną, prawie zawsze będziesz odczuwał stres. Zapewne jest on tym większy, im bardziej zależy ci na pozytywnym wyniku rozmowy kwalifikacyjnej. To jednak nie koniec świata. Poniżej przedstawiamy 12 sposobów, które zmniejszą twoją nerwowość. Spróbuj, być może wystarczy jeden z nich, abyś poczuł się lepiej.

1. Idź na spacer

Świeże powietrze i ruch są zalecane zawsze i każdemu. Wystarczyć na spacerze spędzić kilka minut przed rozmową, aby uwolnić endorfiny i poczuć się dobrze.

2. Praktykuj metodę S.T.O.P

To skrót od czterech angielskich słów:

STOP – zostaw to czym się zajmujesz i skup się na swoich myślach,

TAKE – weź kilka głębokich oddechów,

OBSERVE – zauważ, co i dlaczego dzieje się z twoim ciałem, umysłem i emocjami,

PROCEED – postępuj tak, aby wyeliminować to, co sprawia, że się denerwujesz.

 

Technika ta ma na celu skłonienie cię do tego, abyś zwolnił i przejął kontrolę nad swoimi uczuciami. Przypomina, że możesz pozbyć się swoich lęków, wątpliwości i nerwów.

3. Przygotuj się na najgorsze

Zastanów się, dlaczego tak się denerwujesz. Być może myślisz o tym, jak wyglądasz. Zabierz ze sobą nitkę dentystyczną, szczoteczkę, chusteczkę i to, co twoim zdaniem może się przydać. Myślisz, że nie będziesz wiedział, jak odpowiedzieć na trudne pytanie? Naucz się kilku tekstów, które pozwolą ci przetrwać, jeśli nie będziesz umiał znaleźć właściwych słów.

4. Zrób ściągę

Im lepiej jesteś przygotowany, tym mniejszy masz powód do stresu. Zapisz w telefonie wszystkie dane, których potrzebujesz – adres, numery telefonów, nazwę firmy i nazwisko osoby, z którą będziesz rozmawiał. Zanotuj też wszystko, co może ci się przydać, abyś czuł się pewnie. Dokładnie tak, jak w szkole.

5. Zaplanuj coś miłego

Nieważne, co to będzie, ale powinieneś to lubić. Spacer z psem, obejrzenie ulubionego serialu, miły posiłek, masaż – cokolwiek, co lubisz. Chodzi o to, byś nie myślał o tym, że za dwie godziny masz stresujące spotkanie.

6. Zjedz dobry posiłek

Pobudź swoją energię, jedząc coś co lubisz. Nie przesadzaj z ilością, ale nie bój się zrobić sobie drobnej przyjemności.

7. Spróbuj na sobie

Mówienie do siebie to nic głupiego, jeśli tylko pozwoli ci poczuć się pewniej. Naukowo udowodniono, że to bardzo dobry sposób na stres. Powiedz sobie wszystko to, co chciałbyś usłyszeć – że jesteś mądry, nadajesz się na to stanowisko i będziesz najlepszy. Wyraź to z przekonaniem i ufnością w miejscu, gdzie nikt ci nie usłyszy.

8. Zadzwoń do przyjaciela

Nie ma nic lepszego niż wsparcie przyjaciela lub członka rodziny. Ważne, żeby była to osoba, której ufasz. Możesz wykorzystać ten sposób zamiast przekonywania siebie samego, o którym pisaliśmy wyżej.

9. Posłuchaj muzyki

W ten sposób wypełnisz swoją pełną negatywnych emocji głowę czymś przyjemnym i znanym sobie. Rozpoznane dźwięki pozwolą ci się rozluźnić i oswoić z sytuacją.

10. Uśmiechnij się

Nie jest tajemnicą, że uśmiech pociąga za sobą poczucie pewności siebie. Jeśli uda ci się utrzymać na twarzy zadowolona minę również w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, będzie jeszcze lepiej.

11. Wykorzystaj w sposób pozytywny

Nerwowość i adrenalina są silnie skorelowane, dlatego badania pokazują, że podnoszenie nastroju zamiast uspokajania się przed publicznymi wystąpieniami daje lepsze rezultaty. Być może więc warto powiedzieć sobie „jestem pobudzony”, zamiast „uspokój się”?

12. Pamiętaj, to tylko rozmowa

Nie idziesz na bój na śmierć i życie, nie musisz wyskoczyć z samolotu, nie będziesz walczył z rekinami. Tak naprawdę idziesz na rozmowę, którą przeprowadzi jedna lub dwie miłe osoby. Również twoim rozmówcom zależy na tym, aby znaleźć jak najlepszego kandydata. Łączą was więc wspólne cele.