Pracujesz z domu, na własny rachunek lub wykonujesz obowiązku zdalnie? Zobacz, jak zorganizować swój home office, by być tak samo wydajnym jak w biurze.

1. Określ godziny pracy

Jeśli zobowiążesz się do wykonywania zadań w konkretnych godzinach, zbliżonych do godzin pracy w biurze, masz większe szanse na to, aby zostały ci przydzielone zadania możliwe do wykonania w tym czasie. Kiedy już ustalisz stałe godziny pracy – konsekwentnie się ich trzymaj.

2. Zapewnij sobie spokój

Rodzina nie przeszkadzałaby ci, gdybyś spędzał czas w biurze, w takim razie powinna również uszanować to, że pracujesz w domu. Muszą zrozumieć, że home office nie oznacza, że jesteś dostępny. Na przerwy powinieneś pozwalać sobie jedynie w pilnych sprawach.

3. Jasno określ swoje miejsce pracy

Miejsce pracy musi umiejscowić cię w przestrzeni, podobnie jak w biurze. Nie pracuj więc przed telewizorem czy na kanapie. Ponadto aby poprawić produktywność warto postawić na biurku zielone rośliny. Ich kolor poprawia koncentrację, zmniejsza poziom stresu i odtruwa powietrze wokół.

4. Komunikuj się ze swoimi współpracownikami

Praca w domu nie powinna być dla ciebie źródłem żadnych ograniczeń. Utrzymuj kontakty ze swoimi współpracownikami, by wiedzieli oni, czego się po tobie spodziewać. To ważne zwłaszcza wówczas, jeśli nie jesteś swoim własnym szefem.

5. Rób listę codziennych rzeczy do zrobienia

Lista zadań, które trzeba wykonać każdego dnia, pomoże ci utrzymać się w ryzach i zmniejszy chęć do ociągania się w ich realizacji. Po wykonaniu danego obowiązku, skreśl go z listy. Zadziała to na ciebie motywująco i w ten sposób niezauważalnie dotrwasz do końca dnia.

6. Odejdź od ekranu komputera

Według Science Daily ludzie spędzają przy biurku średnio pięć godzin dziennie. Większość tego czasu przeznacza się na zajęcia przed ekranem komputera. Czas to zmienić! Wyjdź na zewnątrz i daj odpocząć oczom. Zobaczysz, że taka przerwa poprawi twoja efektywność.

7. Pamiętaj o osobistej interakcji

Nie wykonuj wszystkich obowiązków przez telefon lub e-mail. Pamiętaj, aby rozmawiać z ludźmi. Jeśli twoje obowiązki nie wymagają interakcji, możesz co jakiś czas zmienić otoczenie i przenieść się z domu do kawiarni lub biblioteki. Praca pośród ludzi spowoduje, że będziesz wydajniejszy.

8. Rozwijaj relacje z innymi, którzy pracują jak ty

Postaraj się utrzymywać kontakt z ludźmi, którzy robią to samo, co ty. Poczujesz się lepiej, jeżeli ktoś będzie w stanie zrozumieć twoje kłopoty i pomóc ci w ich rozwiązaniu. Twoje dobre samopoczucie stanie się zaś kluczem do skutecznego sprostania obowiązkom.

9. Utrzymuj swoje miejsce pracy w czystości

Pracując w biurowcu co rano zastajesz swoje miejsce pracy czystsze niż je zostawiłeś. Porządek powinieneś utrzymywać więc również na swoim domowym biurku. Jeśli sam widok schludnego miejsca pracy nie jest dla ciebie przekonujący, pomyśl, że na brudnym biurku może być 400 razy więcej bakterii niż w toalecie.

10. Skończ pracę pod koniec dnia

Manager w Hewlett-Packard Susan Seaburg mawia: „Dobra wiadomość jest taka, że dzisiaj możesz pracować wszędzie, a zła wiadomość jest taka, że możesz pracować wszędzie”. Największym kłopotem ludzi pracujących w domu jest bowiem to, że nie wychodzą z pracy. Nie musi tak być! Dbaj o to, aby zachować zdrowe proporcje pomiędzy pracą i życiem prywatnym.