Pierwszą rzeczą, którą wielu z nas robi tuż po przebudzeniu, jest sprawdzenie skrzynki e-mail i odczytanie nowych wiadomości. Okazuje się, że nawyk ten nie najlepiej wpływa na naszą produktywność.

infoplanet praca nawyk sprawdzania poczty email

Dlaczego? Bo zamiast zacząć dzień od zrobienia czegoś dla siebie, zaczynamy od zajmowania się cudzymi sprawami. Gdy wiadomości jest zbyt wiele, czujemy się przytłoczeni i zniechęceni, tracimy dobry humor i zapał do pracy. Niestety – program obsługujący naszą pocztę nie wskaże nam, które wiadomości są najważniejsze i wymagają naszej pilnej interwencji – otrzymamy wszystkie w tym samym, niekoniecznie odpowiednim momencie.

Co więcej, jak dowodzą badacze, nawyk sprawdzania poczty może być uzależniający. Odczytywanie i odpisywanie na nieistotne wiadomości sprawia, że w naszym mózgu uwalnia się dopamina – hormon, która powoduje uczucie przyjemności i radości. Niestety, jej spadek wiąże się z obniżeniem nastroju, a to skutkuje… ponowną potrzebą włączenia komputera. Z czasem stajemy się niewolnikami skrzynki mailowej, a jej regularne sprawdzanie staje się dla nas koniecznością.

infoplanet praca nawyk sprawdzania poczty email uzaleznienie

Warto zatrzymać sie na chwilę i przyjrzeć się swojej porannej rutynie z szerszej perspektywy, posłuchać swojego wewnętrznego rytmu, który bezbłędnie podpowie nam, jak powinniśmy rozpoczynać nasz dzień. Z początku na pewno nie będzie to łatwe – nasze naturalne predyspozycje stoczą prawdziwą walkę z naszymi nawykami i uzależniającą skrzynką e-mail. Pamiętajmy jednak o przyświecających nam celach i o tym, jak ważne jest, by koncentrować się nie tylko na pracy i obowiązkach, ale także na sobie i własnym zdrowiu.

Dobrym pomysłem będzie zaplanowanie czasu, w którym nie będziemy zaglądać do naszej skrzynki mailowej i skupimy się na czymś przyjemnym lub na tym, co jest dla nas naprawdę ważne. Wbrew pozorom nie są to wiadomości e-mail – jedynie niewielki procent wszystkich, które otrzymujemy, dotyczy ważnych spraw. Jeśli uda nam się przezwyciężyć pokusę ich nieustannego odczytywania, będziemy mogli spożytkować energię na działania, które nas uszczęśliwiają i które rozwijają naszą karierę.

Wprowadzanie zmian powinniśmy zaplanować z wyprzedzeniem. Aby dobrze wykonywać swoją pracę, musimy odpowiednio poukładać nasze obowiązki, stworzyć kalendarz i zaznaczyć w nim priorytety. A co z resztą spraw? Te będą musiały zaczekać na swoją kolej.