Wielu z nas słyszało o znaczeniu pozytywnego myślenia w życiu, ale niewielu może podać przyczyny, dla których jest to ważne. Odpowiedzi udziela profesor psychologii Barbara Fredrickson, która odkryła, w jaki sposób negatywne emocje wpływają na nasze umysły.

Mierzalne szczęście

W eksperymencie prof. Barbary Fredrickson uczestnicy zostali poproszeni o spisanie wymienionych wcześniej przedmiotów. Wyniki wykazały, że ci, którzy mieli sobie negatywne emocje, wypisali znacznie mniej przedmiotów niż myślący pozytywnie lub nastawieni neutralnie.

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Wniosek jest taki, że negatywne emocje ograniczają nasz umysł, zmuszając do wyboru spośród ograniczonych możliwości. Zjawisko to jest szczególnie widoczne wówczas, gdy znajdujemy się w sytuacji zagrażającej życiu, w której musimy podjąć natychmiastowe działania. Kiedy jesteśmy w pułapce z mniejszą liczbą wyborów, podejmujemy niewłaściwe decyzje.

Szkoła pozytywnego myślenia

Tysiące artykułów uczy, jak myśleć pozytywnie, ale najczęściej są to mało konkretne rady. Jak inaczej traktować stwierdzenia typu: „powinieneś się cieszyć” lub „spoglądaj na jasną stronę życia”? Dlatego poniżej przedstawiamy konkretne i proste do zrealizowania sposoby na to, by nie ograniczać swojego umysłu negatywnym myśleniem.



  1. Siądź prosto



Choć wydaje się, że pozytywne nastawienie wymaga zawsze świadomego wysiłku, w rzeczywistości tak nie jest. Jedną z najprostszych metod jest wyprostowanie się. Choć może wydawać się ono nieistotne dla właściwego myślenia, badanie ujawniło związek między pozycją, w jakiej siedzimy czy stoimy, a pozytywnym stylem życia.

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Ludzie częściej generują pozytywne myśli i przywracają pozytywne wspomnienia, gdy siedzą prosto. Wyprostowana postawa to coś więcej niż etykieta i zdrowy kręgosłup. Dlatego usiądź prosto od razu. Przekonasz się, że czasami małe rzeczy przyczyniają się do dobrego samopoczucia, nawet jeśli na pozór tego nie zauważamy.



  1. Noś w kieszeni łyżeczkę



Co innego można zrobić z łyżeczką niż mieszanie nią kawy lub herbaty w filiżance? Użytkownik Quora, William Peynsaert, proponuje użyć jej do unikania negatywnych emocji, czyli do stawania się pozytywnym.

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Do wdrożenia metody potrzebujesz tylko łyżeczki. Technicznie przydatna będzie również para spodni z kieszeniami. jeśli mamy już oba niezbędne narzędzia, cała reszta jest w miarę prosta. Kiedy czujemy, że w naszej głowie pojawia się negatywna myśl, co jest zwykle dynamicznym impulsem, przekładamy łyżeczkę do innej kieszeni. Działanie ma zająć nasz mózg jakąś czynnością i odwrócić uwagę od demobilizujących myśli, co sprawia, że nie mamy już zasobów energii do tego, aby je wywołać. W ten sposób zatrzymujemy negatywną myśl, zajmując swój umysł czynnością neutralną. Czyż to nie proste?

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Jeśli nie podoba ci się przykład z łyżeczką, weź cokolwiek innego. Może to brzmieć głupio, ale działa.



  1. Przeczytaj rano coś podnoszącego na duchu



Często czytasz lub słuchasz porannych wiadomości? To dobrze, ponieważ jesteś na bieżąco. Jednak czy zastanawiałeś się, jakie zwykle są to wieści? Jesteśmy zasypywani negatywnymi informacjami. Wypadek samochodowy, atak terrorystyczny, katastrofa naturalna, konflikty, rozboje, korupcja...

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Nie sugerujmy oczywiście, aby zrezygnować zupełnie z czytania aktualności. Zachęcamy jednak do poświęcenia czasu na coś bardziej podnoszącego na duchu, pozytywnego – jak choćby portal Infoplanet.

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Zacznij od codziennego nawyku programowania zaufania. Zamiast wdrażania się w aktualności, zacznij dzień czytając pozytywny przekaz, gdziekolwiek on jest podany. Im bardziej pobudzający i inspirujący, tym lepiej.



  1. Wymień 3 rzeczy, za które jesteś wdzięczny



To zadanie proste i łatwe do wykonania, a jednocześnie niezwykle pomocne. Jak wykazują badania, wyrażając wdzięczność na co dzień osiągamy wiele korzyści. Jest ona bowiem związana z naszym samopoczuciem. Ponadto wymienianie codziennie 3 rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni może również poprawić relacje i pomóc w dojrzewaniu emocjonalnym.

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Odpowiednie nastawienie do tego, co nas spotyka, po prostu promuje szczęście. Zawsze możemy znaleźć coś, co nam się w życiu nie udało, ale w taki sam sposób możemy znaleźć to, co się powiodło. Szklanka może być do połowy pusta lub w połowie pełna. Jaka jest u ciebie?



  1. Użyj aplikacji „Happify”



Jeśli masz kłopot z wyzwoleniem u siebie pozytywnego myślenia, wspomóż się aplikacją „Happify”. To niezastąpione narzędzie, służące do tego, by rozkoszować się chwilą i rozjaśnić nasz dzień, a w efekcie – pielęgnować pozytywne myślenie.

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Aplikacja „Happify” zawiera naukowo udowodnione narzędzia i techniki, które wspierają nasze samopoczucie emocjonalne. Składa się ona z zdjęć i krótkich gier, które pozwalają uświadamiać nam subtelne zalety codzienności, za które powinniśmy być wdzięczni.



  1. Zapisuj swoje codzienne zwycięstwa



Teresa Amabile i Steven Kramer z Business Harvard School przeanalizowali ok. 12 000 wpisów 238 osób z 7 różnych organizacji. Pracownicy zostali poproszeni o spisywanie przez 4 miesiące swoich emocji, nastrojów, poziomów motywacji i wyobrażeń o pracy, jaką wykonują. Co wydarzyło się w ich umysłach?

infoplanet psychologia i lifestyle pozytywne myslenie

Wynik wykazał, że każde urzeczywistnienie, niezależnie od jego wielkości, aktywuje układ nagradzania naszych mózgów, który z kolei uwalnia dopaminę, związaną z uczuciem dumy. Co ważniejsze, substancje te motywują nas do kontynuowania wyzwań i prób osiągnięcia tego samego po raz kolejny.

Tworzy to pozytywną pętlę wzmacniającą, która poprawia nasze prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu.