Czy zaczynasz dzień od wizyty w hiperbarycznej komorze tlenowej? A może wolisz patrzeć na słońce podczas uprawiania jogi? Wielbiciele dobrego samopoczucia wykazują duże zainteresowanie naukami o ludzkim zdrowiu, ale tylko niektóre z ich nawyków mają podstawy w badaniach naukowych. Dla każdego, kto ma nadzieję poprawić swoje zdrowie, wybraliśmy kilka codziennych nawyków ze sfery wellness, które prawdopodobnie możesz zignorować bez uszczerbku dla zdrowia.

Mit 1. Poranne słońce

„Patrzę na słońce, ponieważ promienie UV nie są szkodliwe dla mojej siatkówki w pierwszą godzinę po wschodzie słońca” – przekonuje ekspert wyjaśniający zasady wellness Dasha Maximov. Na pewno o wschodzie słońca do siatkówki trafia mniej promieni słońca, ale nadal są one szkodliwe. Wpatrywanie się w słońce nie jest dobrym pomysłem, bez względu na porę dnia.

Mit 2. Himalajska lampka solna

Mówi się, że jej palenie może dodać minerałów do powietrza. Nie wierz w ani jedno słowo wypowiedziane na ten temat.

infoplanet lifestyle sposob na dobre samopoczucie 2 himalajska lampa solna

Mit 3. Woda morska w kapsułkach

Suplementy wody morskiej są produkowane z planktonu i zawierają enzymy, które pomagają w nawodnieniu. Według danych na etykietkach zawierają 29% wody morskiej i 71% wody źródlanej. Odpowiedz sam, czy jest prawdopodobne, aby 10 ml wody morskiej w organizmie miało jakieś znaczenie?

Mit 4. Tabletki na funkcjonowanie mózgu

Leki wzmacniające pracę mózgu mają pomagać w myśleniu i powodować, że będzie ono bardziej przejrzyste. Czy działają? Chociaż badania wykazały korzyści u pacjentów z otępieniem, istnieją minimalne dowody na to, że takie tabletki są pomocne dla osób z prawidłowymi funkcjami poznawczymi.

infoplanet lifestyle sposob na dobre samopoczucie 4 tabletki mozg

Mit 5. Zdrowe jedzenie

Tak zwane „zdrowe jedzenie” to produkty, które mogą być zdrowe, ale zwykle mają tylko wyjątkowo dobry wizerunek. Niektóre badania sugerują, że niektóre z nich, jak komosa ryżowa czy jagody, mogą obniżyć poziom cholesterolu lub zmniejszać ryzyko chorób serca, ale nie wiemy tego na pewno. jasne jest, że znajdujące się w nich mocno reklamowane przeciwutleniacze nie dostają się do krwioobiegu.

Mit 6. Kurkuma

Kurkuma przed zaśnięciem? Lepiej spożyć ją na początku dnia! Jedno z badań wykazało, że śniadanie z kurkumą doprowadziło do poprawy pamięci roboczej 6 godzin później. Dla porównania, takiego efektu nie przyniósł faworyzowany zwykle cynamon.

infoplanet lifestyle sposob na dobre samopoczucie 6 kurkuma

Mit 7. Suplementy

Wszyscy wielbiciele wellness opowiadają się za korzyściami płynącymi ze stosowania suplementów. Jednak wyniki wielu badań wskazują, że są one nieskuteczne, a w niektórych przypadkach – w dużych dawkach szkodliwe.

Mit 8. Probiotyki

Jest wiele wątpliwości co do ich użyteczności. Zdają się kolonizować jelita u niektórych ludzi, ale u innych – nie. Co więcej, czasem mogą być szkodliwe.

infoplanet lifestyle sposob na dobre samopoczucie 8 probiotyki

Fakt 1. Joga i medytacja

Joga ma ugruntowane zalety dla siły fizycznej i zdrowia psychicznego. Medytacja może złagodzić depresję i lęk, poprawić szybkość nauki, a nawet spowolnić proces starzenia się. Istnieją również dowody na to, że joga i medytacja mogą tłumić aktywność genów związanych ze stanem zapalnym.

Fakt 2. Unikaj niebieskiego światła wieczorem

Jest coraz więcej dowodów na to, że ekspozycja na niebieskie światło wieczorem zakłóca nasz rytm okołodobowy i wpływa na jakość snu. Dlatego pomocne może być wyłączanie ekranów przed snem lub korzystanie z aplikacji w celu odfiltrowania niebieskiego światła.

infoplanet lifestyle sposob na dobre samopoczucie 10 niebieskie swiatlo

Fakt 3. Wyśpij się

Każdy potrzebuje innej ilości snu. Sprawdź, jaka jest idealna ilość dla ciebie, i śpij właśnie tyle. Zbyt krótki sen zwiększa ryzyko otyłości i chorób serca.

Źródło: The New Scientist