Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) Adam Bodnar zabrał głos w sprawie praw pasażerów kolei w czasie upałów. To reakcja na tragiczne wydarzenia, do których doszło w pociągu TLK „Gwarek” na trasie z Katowic do Słupska. W sobotę w trakcie opóźnionej o 9 godzin podróży z powodu upału i odwodnienia zmarł 75-letni pasażer, a stan zdrowia kilku innych wymagał interwencji służb medycznych.

– Głośnym echem w mediach odbił się w połowie czerwca 2019 r. przypadek kursującego z Katowic do Słupska pociągu TLK „Gwarek”. Zmarł w nim pasażer, co spowodowało trzygodzinny postój w Pleszewie. Potem doszło do awarii sieci trakcyjnej, wskutek czego pociąg utknął na kolejne godziny w Rogoźnie. Z powodu upału ludzie, w tym kierowniczka pociągu, tracili przytomność – konieczna była interwencja służb medycznych. Straż pożarna schładzała wodą perony i rozdawała wodę pasażerom, wśród których było wiele dzieci i osób starszych jadących nad morze do uzdrowisk – opisano na stronie internetowej RPO.

infoplanet sluzba zdrowia RPO o upalach w pociagach zagrozenia

Jak ocenił Rzecznik Praw Obywatelskich w informacji z 1 lipca, zdarzenia podobne do mających miejsce na trasie TLK „Gwarek” naruszają zbiorowe interesy podróżnych, zwłaszcza w zakresie ich bezpieczeństwa i jakości obsługi. Jako naruszenie wskazał zwłaszcza brak posiłków, a także zbyt późne dostarczenie napojów, dodatkowo niedostosowanie do liczby pasażerów. Zdaniem RPO wbrew zasadom bezpieczeństwa, zdrowia i życia pasażerów było również niedostosowanie składu do długiej trasy – podstawienie pociągu pozbawionego klimatyzacji w czasie upałów.

– Należy rozważyć, czy w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa osobistego pasażerów, nie jest zasadne zbudowanie specjalnego centrum kryzysowego na kolei, monitorującego i organizującego pomoc w nadzwyczajnych okolicznościach, w ramach którego następowałaby koordynacja działania służb kolejowych i innych (pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji), w celu zapewnienia i zachowania wysokiego standardu obsługi pasażerów oraz ich bezpieczeństwa – wskazał Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar w liście do Ignacego Góry, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Jak przypomina Rzecznik Praw Obywatelskich, z Prawa przewozowego wynika, iż przewoźnik ma obowiązek dołożenia najwyższej staranności, by zapewnić pasażerom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. Dodatkowo Ustawa o transporcie kolejowym zakazuje bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów, zwłaszcza dotyczących warunków bezpieczeństwa i higieny oraz użycia środków transportowych odpowiednich do danego przewozu.

infoplanet sluzba zdrowia RPO o upalach w pociagach zagrozenia

Do praw pasażera odnosi również treść rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1371/2007/WE, który zobowiązuje przedsiębiorców kolejowych do zapewnienia osobistego bezpieczeństwa pasażerów w pociągach i na stacjach kolejowych. W razie opóźnienia trwającego powyżej godziny podróżujący powinni być zaopatrzeni w posiłki i napoje, a w przypadku unieruchomienia pociągu na trasie także – o ile to możliwe – transport do stacji kolejowej, do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu lub do miejsca przeznaczenia.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się również do Prezesa UTK o zbadanie sprawy i podjęcie działań, które zapewniłyby pasażerom godnych i bezpiecznych warunków podróży, spełniających standardy unijne w czasie wzmożonego ruchu pasażerskiego i okresu wakacyjnego.