Jak wynika z informacji przekazanej przez hiszpańskie ministerstwo zdrowia, pomyłka producenta leku dla dzieci w syropie spowodowała u 17 małych pacjentów wystąpienie powodującej nadmierne owłosienie ciała hipertrichozy, zwanej również „zespołem wilkołaka”.

Choć liczbę dzieci ze zdiagnozowanym „zespołem wikołaka” wskazano jako 17, z ustaleń ministerstwa zdrowia wynika, że po spożyciu leku w syropie „Omeprazol Proclor” chorobą dotkniętych mogło zostać zdecydowanie więcej pacjentów.

infoplanet sluzba zdrowia zespol wilkolaka przez syrop leki

– Spośród 17 potwierdzonych już przypadków hipertrichozy 10 dotyczy Kantabrii, 4 – Andaluzji, 3 – Walencji – wyliczało hiszpańskie ministerstwo zdrowia na konferencji prasowej, zwołanej 28 sierpnia.

Środek, który miał służyć jako lek na problemy żołądkowe i trawienne, zawierał niewłaściwy składnik wyprodukowany w Indiach – minoksydyl, który jest substancją stymulującą u mężczyzn porost włosów. Szkodliwy lek trafił do około 30 aptek w Hiszpanii, jednak wskutek poczynionych ustaleń, z rynku wycofano 22 butelki syropu.

infoplanet sluzba zdrowia zespol wilkolaka przez syrop dzieci

Jak ujawniono w trakcie śledztwa, do błędu doszło podczas przygotowywania leku w firmie Farma-Quimica Sur S.L. Podczas badań w zakładzie farmaceutycznym w Maladze potwierdzono, do pomyłki mogło dojść również w czasie przygotowania mniejszych opakowań leku.

Dzieci, które zażyły syrop z partii zawierającej niewłaściwy składnik, po kilku tygodniach zaobserwowały u siebie włosy rosnące na ramionach, twarzy czy plecach. Jak zapewniają służby sanitarne, po odstawieniu leku objawy hipertrichozy powinny ustąpić.