Wielu mężczyzn może myśleć, że lepsze samopoczucie i utrzymanie mięśni w dobrym stanie jest po prostu kwestią przyjmowania większej ilości białka. Nowe badanie sugeruje, że to po prostu nie jest prawdą.

Białko w diecie

– To niesamowite, jak niewiele istnieje dowodów na to, ile białka potrzebujemy w naszej diecie – powiedział dr Shalender Bhasin, naukowiec kierujący badaniami nad zdrowiem mężczyzn w celu poznania powiązań pomiędzy procesami starzenia i metabolizmu w Brigham i Szpitalu Kobiet w Bostonie. – Pomimo braku dowodów, eksperci nadal zalecają starszym mężczyznom spożywanie wysokobiałkowych produktów – dodaje.

Podczas najnowszych analiz badacze odkryli, że ci, którzy spożywają więcej białka niż zalecane poziomy, nie mają wzrostu beztłuszczowej masy ciała, wydajności mięśniowej, funkcji fizycznej ani innych miar dobrego samopoczucia, w porównaniu do mężczyzn z prawidłowym poziomem białka w diecie.

– Chcieliśmy to sprawdzić i ustalić, czy spożycie białka większe niż zalecana dieta jest korzystne dla zwiększenia masy mięśniowej, siły i dobrego samopoczucia. Tak więc nowe sześciomiesięczne badanie obejmowało 78 mężczyzn w wieku 65 lat i starszych.

Magiczne białko nie działa?

Jeden z dietetyków, który nie brał udziału w badaniu, stwierdził, że wyniki nie były zaskakujące.

– W świecie żywienia wiele osób uważa, że dodatkowe białko to rodzaj magicznej kuli – czy to do utraty wagi, zwiększenia masy mięśniowej, zmniejszenia zmęczenia czy ogólnej sprawności fizycznej – powiedziała Stephanie Schiff, która jest dietetykiem w szpitalu Northwell Health w Huntington.

Schiff zwróciła uwagę, że „kiedy przyjmujemy dodatkowe białko na poziomie wyższym niż wykorzystywane przez nasze ciała, to niektóre nadwyżki zamieniają się w tłuszcz”, podczas gdy inne są wydalane przez nerki.

– Zbyt duża ilość białka w diecie może być nawet niebezpieczna dla ludzi, szczególnie tych z zaburzoną czynnością nerek – dodała.

Schiff powiedziała, że dla mężczyzn, którzy chcą zachować lub rozwijać mięśnie, niezwykle ważne są ćwiczenia. „Myślę, że przyszłe studia powinny przetestować efekty treningu mięśniowego i zwiększenia masy mięśniowej” – zasugerowała.