By osiągnąć najwyższy poziom fizycznej wytrzymałości, olimpijscy mistrzowie spędzają długie godziny na wyczerpujących treningach. Ćwiczeniowy reżim konieczny jest na długo przed rozpoczęciem Igrzysk i to właśnie on umożliwia walkę o miejsce na podium. Równie ważny jest odpowiedni plan treningowy, ułożony w przemyślany sposób – aby intensywne treningi nie doprowadziły do fatalnego w skutkach przetrenowania. Dlatego, nawet jeśli w najbliższym czasie nie planujemy stawać w szranki na mistrzostwach, od olimpijskich zawodników może się wiele nauczyć każdy z nas. Dziś odkrywamy przed wami sekrety treningu olimpijskich mistrzów!

Urozmaicony trening

Różnorodny trening, niezależnie od uprawianej dyscypliny sportu, pozwala wzmocnić takie parametry organizmu jak siła, wytrzymałość i szybkość. Dla Devina Logana, uprawiającego freestyle skying, takimi ćwiczeniami jest cross-training. Dzięki niemu zawodnik osiąga maksimum swoich możliwości.

infoplanet sport i fitness sekrety mistrzow 1 urozmaicony trening

Dodatkowo trening na siłowni pozwala Devinowi skupić się na poszczególnych grupach mięśni, co nie jest możliwe podczas ćwiczeń na zewnątrz. Dzięki temu sportowiec wzmacnia swoje mięśnie, co bezpośrednio przekłada się na wyniki w narciarstwie. Ten typ treningu zmniejsza również ryzyko urazów na stoku. Biegacze natomiast mogą znacząco zmniejszyć obciążenie swoich stawów dodając do swojego planu treningowego jeden dzień spędzony na siłowni.

Dla Evana Weinstock’a, członka amerykańskiej drużyny bobslejowej, zróżnicowany trening jest kluczem do osiągania najlepszych wyników podczas zawodów. W planach treningowych bobsleistów znajdują się zarówno ćwiczenia siłowe, jak i bieganie. W ten sposób zawodnicy budują szybkość i wytrzymałość.

Czas na sen

Ze wszystkich sposobów na regenerację po męczącym treningu, najbardziej efektywnym jest odpowiednio długi sen. Wówczas regeneruje się uszkodzona tkanka mięśniowa i normuje się poziom kortyzolu – hormonu stresu. Gdy jesteśmy niewyspani, organizm produkuje go więcej, przez co nasze mięśnie regenerują się wolniej.

infoplanet sport i fitness sekrety mistrzow 2 sen

Odpowiednia ilość snu jest niezbędna również dla zachowania dobrej kondycji psychicznej. Jego niedobory mogą skutkować spowolnieniem czasu reakcji, który w sporcie odgrywa szczególne znaczenie, i może zwiększać ryzyko kontuzji.

Właśnie z tych względów większość sportowców stara się zapewnić sobie przynajmniej 8 godzin nieprzerwanego snu. Również i wy nie powinniście sobie go żałować.

Regeneracja

Zawodowi sportowcy korzystają z wielu sposobów na regenerację. Sekretem ich doskonałej formy jest dobranie odpowiednich metod. Tych zaś nie brakuje – po męczącym treningu zawodnik skorzystać może z masażu, krioterapii, chiropraktyki czy stretchingu.

infoplanet sport i fitness sekrety mistrzow 3 regeneracja

Dla zawodowych bobsleistów, których sezon zawodów trwa około 6 miesięcy, odpowiednia regeneracja odgrywa kluczową rolę. Weinstock za najlepszy sposób regeneracji uznaje stretching, który ogranicza jego stres i pozwala zwiększać fizyczne możliwości organizmu.

Nawet jeśli nie jesteście zawodowymi sportowcami, wypróbujcie kilka różnych metod regeneracji po treningu. Gdy odkryjecie tą właściwą, w krótkim czasie zauważycie znaczne postępy w treningach.

Czas wolny

Aby zregenerować mięśnie i wypocząć, sportowcy wyznaczają zwykle w tygodniu jeden wolny dzień. Nie oznacza to oczywiście maratonu z ulubionym serialem na kanapie, a nieco bardziej swobodny dzień treningowy, nieskoncentrowany na osiąganiu najwyższych wyników. Celem jest aktywność, nie mierzenie i poprawa swoich możliwości.

infoplanet sport i fitness sekrety mistrzow 4 czas wolny

Każdy, kto regularnie uprawia sport, powinien czasem odpocząć od treningowego reżimu. Takie dni wolne są świetną okazją, by wybrać się na długi spacer, przejażdżkę rowerową czy wędrówkę po górach. Może to być także inna, ulubiona aktywność fizyczna.

Odpowiednie odżywianie

Pomimo rygorystycznego planu treningowego, sportowcy nie mogą jeść wszystkiego, na co mają ochotę, w dowolnych ilościach. Odpowiednie odżywianie stanowi bowiem ważną część przygotowania organizmu do zawodów, nie tylko przed startem zawodów, ale także po ich zakończeniu.

infoplanet sport i fitness sekrety mistrzow 5 odzywianie

Często nie zdajemy sobie sprawy, że to, co spożywamy dziś, może mieć wpływ na nasze samopoczucie po upływie kilku dni. Dla sportowców to bardzo ważne, ponieważ bezpośrednio przekłada się na osiągane wyniki. Właśnie dlatego kluczem jest zachowanie odpowiednich nawyków, które utrzymywać będą organizm w dobrej kondycji.

Jeśli założeniem waszego treningu są konkretne cele, odpowiednia dieta pomoże wam je osiągnąć. Pamiętajcie, by podczas regeneracji dostarczać do organizmu dużo protein, które pozwolą mu sprawnie odbudować mięśnie i zmagazynować odpowiednią dawkę energii. Dzięki temu kolejny trening będziecie mogli odbyć na 100%!