Jak wynika z artykułu opublikowanego w czasopiśmie „PLOS Genetics”, istnieją ćwiczenia tak skuteczne, że pomagają utrzymać wagę nawet osobom, które odziedziczyły geny zwiększające ryzyko otyłości.

Naukowcy z National Taiwan University wskazali rodzaje ćwiczeń, które są skuteczne w zwalczaniu genetycznych efektów przyczyniających się do rozwoju nadwagi. Jak przekonują, to nowa nadzieja na utrzymanie prawidłowej masy ciała dla osób, mających problemy z przyrostem masy ciała.

infoplanet sport i fitness 5 cwiczen przyjaznych wadze joga

Zdaniem autorów artykułu, problem z kontrolowaniem epidemii otyłości istnieje na całym świecie. Co więcej, otyłość jest już przyczyną niektórych nowotworów, częstszą nawet niż palenie. Jest tak ze względu na związek występujący między genetyką a stylem życia człowieka. Zalecanym przez lekarzy środkiem zapobiegawczym są ćwiczenia fizyczne, które skutecznie zmniejszają przyrost masy ciała nawet u osób z genami otyłości.

Wnioski zostały oparte na badaniu obejmującym blisko 18,5 tysiąca dorosłych Chińczyków w wieku od 30 do 70 lat. Analizowano w nim zależności między profilem genetycznym a preferowanym przez nich rodzajem aktywności fizycznej, uwzględniając wskaźnik masy ciała (BMI), procentową zawartość tkanki tłuszczowej i stosunek talii do bioder.

infoplanet sport i fitness 5 cwiczen przyjaznych wadze jogging

Jak się okazało, najlepszym rodzajem ćwiczeń w leczeniu i prewencji otyłości jest regularnie uprawiany jogging, wspinaczka górska, marsze i spacery, niektóre rodzaje tańca oraz długie praktyki jogi. Mało skuteczne u osób predysponowanych do otyłości były natomiast jazda na rowerze, ćwiczenia rozciągające czy pływanie.

Autorzy badań przekonują, że w zakresie otyłości to nie geny są decydujące. Co więcej, na genetyczne przeznaczenie można wpływać przez regularne wykonywanie kilku rodzajów ćwiczeń.

Źródło: PLoS Genet 15(8): e1008277