W rok po wprowadzeniu poważnych zmian w sposobie sprzedaży butów i ubrań firma Nike osiągnęła sukces. Choć w wyniku zmagań ze spowolnieniem na rynkach w USA i ostrą konkurencją ze strony Adidasa, Nike musiał zwolnić około 1400 pracowników, a więc 2% całej załogi, zrestrukturyzował swoją siec sprzedaży na tyle skutecznie, że odzyskał kontrolę nad rynkiem.


Za dostosowanie zasad działania Nike do warunków rynkowych odpowiadał CEO Mark Parker, który ogłosił długoterminową strategię stworzenia „lokalnego biznesu w skali globalnej”. Aby pogłębić powiązania ze sportowcami i kolekcjonerami sneakersów, największy na świecie producent sportowego obuwia chciał wykorzystać swój ogromny potencjał i budżet marketingowy.

Plan był prosty: Nike skupił się na 12 kluczowych miastach, do których należą: Nowy Jork, Londyn, Paryż, Pekin. Strategiczne innowacje przyniosłyby zwiększenie przychodów, dzięki czemu możliwe było szybsze wprowadzanie na rynek butów i odzieży odpowiadających zmieniającym się trendom konsumenckim. Ponadto firma Nike zdecydowała się zmniejszyć ekspansywną ofertę produktów o 25%, stawiając na główne brandy. Strategię zorientowano wokół cyfrowego biznesu, ponieważ sprzedaż za pośrednictwem platform cyfrowych, takich jak Nike.com, aplikacja mobilna Nike i witryny partnerów handlowych, w rocznej sprzedaży firmy wynoszącej około 36 miliardów dolarów rokrocznie się podwaja.

infoplanet technologia aplikacje mobilne przelamuja zla passe aplikacja

– Uznaliśmy, że musimy poszerzyć nasze cyfrowe doświadczenia, jeśli chcemy nadal łączyć się z naszymi konsumentami – komentował w wywiadzie pierwszy manager ds. cyfryzacji Nike Adam Sussman. – Zaczynamy widzieć, że to się naprawdę opłaca. Nudny handel detaliczny odchodzi w niepamięć – dodaje.


W efekcie firma uruchomiła kolejne aplikacje mobilne i sklep Nike by Melrose w Los Angeles dla członków aplikacji NikePlus.

– Nike nie przewidział zmiany i potrzebował czasu, aby się dostosować. Aby dobrze prosperować w czasach, w których klienci mają nieskończone możliwości wyboru obuwia i odzieży, Nike uznał, że musi znaleźć nowe sposoby dotarcia do użytkownika. Dzisiejsi konsumenci są w 100% odpowiedzialni za to, co jest modne – podsumował analityk ds. handlu sportowego w firmie badawczej NPD Group Matt Powell.

infoplanet technologia aplikacje mobilne przelamuja zla passe


Niestety, Nike nie zdołał wyprodukować butów, które mogłyby rywalizować z odradzającymi się liniami Stana Smitha i Superstar Adidasa. Dzięki temu Adidas w zeszłym roku prześcignął markę Nike w Jordanii jako drugi największy amerykański sprzedawca butów. Jednak klienci bardzo pozytywnie przyjęli najnowsze modele Nike, takie jak Air VaporMax, Epic React i Air Max 270, a spółka spodziewa się, że do poprzedniej pozycji powróci także brand Jordan. Obecnie firma generuje większość przychodów dzięki około 30 000 sprzedawców detalicznych, a wielu z nich to partnerzy handlowi i sportowi, którzy walczą również o klientów udających się na cyfrowe zakupy. Takie działanie przynosi efekty – akcje Nike w ubiegłym roku zyskały 33%.