Ze wszystkimi problemami związanymi z samochodami, które obecnie trapią Teslę Inc. – od wąskich gardeł Modelu 3 po brak gotówki – łatwo zapomnieć o bólu głowy spowodowanym zakupem firmy firmy SolarCity.

SolarCity – jazda w dół

16 miesięcy po tym, jak dyrektor generalny Elon Musk wywołał kontrowersje, kupując spółkę producencką paneli słonecznych, którą założyło dwóch jego kuzynów, zobowiązania SolarCity są obciążeniem dla finansów Tesli. Zakup o wartości 2 miliardów dolarów przyniósł dług o wartości 2,9 miliarda dolarów. To zły czas dla firmy, która zarabia około 6500 dolarów na minutę i próbuje powstrzymać potrzebę kolejnej podwyżki kapitału.

– Zadłużenie SolarCity może nie być bezpośrednią przyczyną problemów Tesli, ale z pewnością w tej sytuacji nie pomaga – powiedział Alexander Diaz-Matos, analityk w firmie Covenant Review LLC zajmującej się badaniami kredytowymi.

Przedstawiciele Tesli odmówili komentarza. Według firmy spółka solarna wygenerowała w ubiegłym roku dodatnie przepływy pieniężne. Zadłużenie Tesli obejmuje obligacje zamienne, weksle, kredyty terminowe, zadłużenie gotówkowe, papiery wartościowe zabezpieczone aktywami. Pojawił się również nowy niepokój o autopilota Tesli po fatalnym wypadku Modelu X, który miał miejsce w czasie, gdy włączono system wspomagania kierowcy. Akcje Tesli spadły o 22% w marcu i zamknęły się na poziomie 25,48 USD 2 kwietnia, i mają najniższą wartość od ponad roku. W czwartek wzrosły one o 21% po tym, jak firma osiągnęła kolejny cel produkcyjny Modelu 3 i stwierdziła, że podwyżka kapitału lub długu nie będzie w tym roku wymagana.

Większa dźwignia

Zadłużenie SolarCity w większości nie ma charakteru regresowego, co oznacza, że Tesla nie gwarantuje spłaty. Jest to poparte przepływami pieniężnymi i aktywami. W dalszym ciągu jest ono uwzględnione w całkowitym zadłużeniu Tesli, które służy do określania ratingów kredytowych i wpływa na koszty finansowania zewnętrznego. Z całkowitego zadłużenia Tesli, wynoszącego 10 miliardów dolarów, około 3 miliardy dolarów to koszty bez regresu, z których większość pochodzi z SolarCity.

Bez tego dźwignia Tesli prawdopodobnie byłaby bardziej zgodna z ratingiem pojedynczego B – uważa analityk Bloomberg Intelligence Joel Levington.

Według danych opracowanych przez Bloomberg emitenci pojedynczego B zazwyczaj pożyczają według stopy 5,9%. Obligacje Tesli należne w 2025 roku, które oceniane są przez Moody's Investors Service i S&P Global Ratings, dają około 7,2%, zgodnie z danymi o cenach obligacji Trace.

Obniżenie oceny

Zwiększenie presji finansowej, oprócz niedociągnięć Modelu 3, spowodowało obniżenie przez Moody's Investors Service ratingu kredytowego Tesli w zeszłym tygodniu do B3, sześć poziomów poniżej poziomu inwestycyjnego. W ostatnich miesiącach firma solarna Tesli spadła z tronu w branży. Musi konkurować z Sunrun Inc., instalatorem z San Francisco, który dokonał kapitalizacji rynkowej około połowy ceny zakupu SolarCity. Tesla przeniosła udział w rynku, próbując zwiększyć rentowność jednostkowej energii i wykonać kosztowną strategię bezpośredniej sprzedaży detalicznej SolarCity.

To był sprytny ruch, twierdzi Ross Gerber, współzałożyciel firmy Gerber Kawasaki Wealth&Investment Management, która nadzoruje ponad 10 milionów dolarów akcji i opcji Tesli. Skrytykował transakcję SolarCity, ale wciąż jest optymistyczny wobec firmy i Muska.

– SolarCity prawdopodobnie zbankrutuje – powiedział Gerber.

Musk napisał na Twitterze, że Tesla będzie absorbować zadłużenie SolarCity, zapłaci za to osobiście, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W ubiegłym tygodniu sędzia w Delaware orzekł, że akcjonariusze, którzy twierdzą, że Musk oszukał ich w celu poparcia zakupu, mogli wnieść pozew, twierdząc, że przedstawili wystarczające dowody na to, iż transakcja mogła być wadliwa w wyniku konfliktu interesów. Tesla powiedział w oświadczeniu, że zarzuty są fałszywe i że podejmie odpowiednie dalsze kroki.