Miejskie powietrze to zabójca. Rządy próbują ograniczyć zanieczyszczenia miejskie, zachęcając do korzystania z rowerów, ale w obecnym ukształtowaniu polityki naraża to rowerzystów na szkodliwe emisje gazów ze spalin samochodów. Czy maseczka przeciw zanieczyszczeniom stanowi rozwiązanie?

infoplanet technologia maska na zanieczyszczenia rowerzysta

Zanieczyszczone powietrze zostało powiązane z chorobami układu oddechowego i układu krążenia, cukrzycą i rakiem. Uznano, że może również zaszkodzić nienarodzonym dzieciom i zaburzyć funkcje poznawcze u dzieci i dorosłych, dlatego w 2014 roku Światowa Organizacja Zdrowia wskazała zanieczyszczenie powietrza jest czynnik powodujący 7 mln przedwczesnych zgonów każdego roku. Najgorsze w miejskim powietrzu są cząstki o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra, znane jako PM2,5, pochodzące ze spalin, drobnych fragmentów opon samochodowych, klocków hamulcowych lub nawierzchni dróg. Cząstki te mogą uszkodzić płuca, a nawet dostać się do krwioobiegu.

Fulvio Amato z Instytutu Badań Środowiska i Oceny Wody w Barcelonie wraz z zespołem przetestował 9 dostępnych na rynku masek do filtrowania zanieczyszczeń powietrza przeznaczonych dla rowerzystów. Badanie to jako pierwsze analizowało maski w środowisku miejskim, a nie w laboratorium. Zespół dopasował je do manekinów i wpuścił do ruchu w centrum Barcelony. Aby symulować zwiększoną częstość oddechów rowerzysty, manekiny zasysały powietrze z trzema różnymi prędkościami. Jak się okazało, najlepsza maska zmniejszyła wchłanianie PM2,5 o 48%. Miała filtr z 3 różnymi warstwami pokrywającymi całą powierzchnię wewnętrzną. Maska była również lepiej dopasowana do twarzy manekina niż pozostałe.

infoplanet technologia maska na zanieczyszczenia

– Jeśli maska nie pasuje właściwie, staje się nieskuteczna. Każdy, kto pracuje w niebezpiecznym środowisku, wie, że musisz mieć odpowiednie zabezpieczenie. Nawet otwarcie ust podczas oddychania może wpłynąć na wchłonięcie cząstek, a broda powoduje takie nieszczelności, że maska jest bezużyteczna. Maska rowerowa również nie jest dobra na szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek azotu. Istnieją filtry chemiczne, ale są znacznie droższe – wyjaśnia Amato.

W efekcie Amato zaleca po prostu unikanie ruchu i ruchliwych dróg w godzinach szczytu. Jeśli ścieżka rowerowa znajduje się obok drogi, warto ją wykorzystać. Jak przekonuje, nawet kilka metrów znacznie zmniejsza ekspozycję na zanieczyszczenie powietrza. Naukowiec zapewnia również, że jazda rowerem po mieście jest znacznie lepsza dla zdrowia niż jazda samochodem – niezależnie od trasy. W samochodzie oddychasz bowiem bezpośrednio powietrzem z innych samochodów. Kilka badań wykazało wręcz, że korzyści płynące z aktywności fizycznej zrekompensowały negatywne skutki smogu.

Źródło: Science of The Total Environment, DOI: 10.1016 / j.scitotenv.2018.09.109

kup artykuly platne