Watykan to pewnie nie jest pierwsze miejsce, które wyobrażasz sobie, gdy myślisz o robotach. Jednak w renesansowym blasku, tysiące kilometrów od Doliny Krzemowej, naukowcy, znawcy etyki i teologowie zbierają się, aby omówić przyszłość sztucznej inteligencji. Badacze zmierzają do ustalenia, co znaczy być człowiekiem. Z tego względu zorganizowane przez Papieską Akademię Życia warsztaty „Roboethics: Humans, Machines and Health” mogą zdefiniować przyszłe pokolenia na planecie.

Epokowe zmiany

Papieska Akademia Życia została utworzona 25 lat temu przez papieża Jana Pawła II w odpowiedzi na szybkie zmiany w biomedycynie. Jej zadaniem jest badanie postępów w technikach edycji genomu człowieka. Obecnie najpilniejszym tematem jest kontrowersyjne działania chińskiego naukowca He Jiankui, który zmienił geny bliźniaczych dziewcząt, aby nie mogły zachorować na HIV.

infoplanet technologia papiez franciszek i sztuczna inteligencja epokowe zmiany

Otwierając spotkanie papież Franciszek przedstawił list do Wspólnoty Ludzkiej, w którym przedstawił „paradoks postępu” i ostrzegł przed rozwojem technologii bez uprzedniego zastanowienia się nad możliwymi kosztami tego działania dla społeczeństwa. Papież Franciszek podkreślił potrzebę studiowania nowych technologii: technologii komunikacyjnych, nanotechnologii, biotechnologii i robotyki.

– Istnieje pilna potrzeba zrozumienia tych epokowych zmian i nowych granic, aby określić, w jaki sposób umieścić je w służbie osobie ludzkiej, szanując i promując wewnętrzną godność wszystkich – mówił papież Franciszek.

Ludzkie roboty

Przeciwieństwem tego przesłania jest hipoteza japońskiego profesora Hiroshi Ishiguro, który przekonywał, że za 10 tys. lat nie będziemy już dłużej uznawani za ludzi z krwi i kości. Badacz, znany z tego, że w swoim laboratorium na Uniwersytecie w Osace tworzył ludzkie roboty, mówił o potrzebie ewolucji naszych ciał od ich obecnej postaci do bardziej trwałych budulców.

infoplanet technologia papiez franciszek i sztuczna inteligencja ludzkie roboty

– Mamy poważny problem. W ciągu 50 lat populacja Japończyków spadnie do połowy obecnej liczby. Zamiast polegać na imigrantach lub wyżu demograficznym, aby rozwiązać ten problem, możliwością staje się wykorzystanie robotów. To jest główny powód, dla którego jesteśmy tak szaleni, że tworzymy roboty. Ostatecznym celem ewolucji człowieka jest nieśmiertelność, poprzez zastąpienie ciała i kości materiałem nieorganicznym. Pytanie brzmi: co się stanie, jeśli na naszej planecie lub na Słońcu, wydarzy się coś, przez co nie będziemy mogli żyć na naszej planecie. Co będzie lepsze? Materiały organiczne czy materiały nieorganiczne? – wskazywał prof. Ishiguro.

Mimo to arcybiskup Vincenzo Paglii, przewodniczący Papieskiej Akademii Życia, widział wyłącznie jedną odpowiedź na postawione przez naukowca pytanie.

– Ten sen to straszny sen. Niemożliwe jest podzielenie ciała i duszy. Ciało jest bardzo ważne dla istot ludzkich, ponieważ poprzez ciało kochamy, obejmujemy i komunikujemy się ze sobą. Ryzyko polega na tym, że zapominamy, że jesteśmy stworzeniami, a nie twórcami – mówił arcybiskup Paglii.

Partnerstwo etyczne

Europejska Grupa ds. Etyki w Nauce i Nowych Technologiach (EGE) opublikowała w zeszłym roku raport podkreślający „pilne i złożone pytania moralne”, które pojawiły się w wyniku postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji i robotyki. Podkreślono potrzebę zbiorowego i opartego na współpracy sposobu pracy na rzecz ustanowienia zestawu wartości, wokół których można zorganizować społeczeństwo, i roli, jaką mogą w nich odgrywać nowe technologie.

infoplanet technologia papiez franciszek i sztuczna inteligencja partnerstwo etyczne

– Nie jesteśmy zdania, że sztuczna inteligencja lub roboty powinny mieć prawa. Prawa odnoszą się do ludzi i dotyczą spraw podstawowych, takich jak godność ludzka czy autonomia. Jeśli wyobrażasz sobie, że pewnego dnia pojawi się robot, który całkowicie zachowuje się jak istota ludzka, porusza się jak istota ludzka, ma mimikę podobną do ludzkiej, jak wtedy zdecydujesz, czy ta istota ma duszę, czy nie? – powiedziała w Watykanie profesor etyki i teorii medycynyChristiane Woopen, wykładowca na Uniwersytecie w Kolonii.

Jednak prof. Ishiguro uważa, że im bliżej robotów będziemy, tym bardziej będziemy chcieli je chronić i tym więcej praw im zapewnić. „Kiedy robot będzie partnerem, towarzyszem czy przyjacielem, będziemy chcieli go chronić. Jeśli teraz dajemy pewnego rodzaju prawa zwierzętom, myślę, że również damy je robotom” – wskazywał.

Watykan niedawno współpracował z firmą Microsoft, oferując międzynarodową nagrodę w dziedzinie etyki i sztucznej inteligencji. Inicjatywę rozpoczęto po prywatnym spotkaniu papieża Franciszka z szefem Microsoftu Bradem Smithem. Nagroda miałaby zostać przyznana za najlepszą pracę doktorską w 2019 roku na temat „sztucznej inteligencji w służbie życia ludzkiego”.

Źródło: CNBC

kup artykuly platne