W 2000 roku wyposażona w trójwymiarowy tracker i zmotoryzowane kapsuły rękawica CyberTouch, warta 15 tysięcy dolarów, choć wyłącznie wibrowała podczas przenoszenia wirtualnych obiektów na ekranie. Dziś takie elektryczne impulsy stymulujące receptory skóry i zakończenia nerwowe stały się tańsze i coraz bardziej zaawansowane, pozwalając graczom VR odczuwać prawdziwy dyskomfort. W jakiej formie są one dostępne dla miłośników gier?

infogmina technologia prawdziwy bol w grach vr

Wirtualna rzeczywistość naśladująca życie

– Każdy inżynier VR dąży do stworzenia gry nieodróżnialnej od rzeczywistości – mówi Greg Burdea, badacz na Uniwersytecie Rutgers. – Wprowadzając bodźce działające na dźwięk, wzrok, dotyk, a nawet ból – uzależniasz użytkownika.

infogmina technologia prawdziwy bol w grach vr bol

Z perspektywy graczy, im bardziej wciągające doświadczenie zapewnia gra, tym wywołuje większe emocje. Nie jest to jednak tylko błaha rozrywka. Finalnie taka technologia będzie ewoluować, aby pomóc w takich zadaniach, jak symulowanie zabiegów chirurgicznych lub szkolenie żołnierzy.

infogmina technologia prawdziwy bol w grach vr rekawica

Mikrofluidyczne siłowniki w rękawicy wciskają się w skórę, aby stworzyć wrażenie ruchu, tekstury i ciężaru, imitując wkręcanie się pająka lub ukłucie odłamkiem lodu. Czujniki magnetyczne śledzą palce z dokładnością submilimetrową. Dzięki temu będziesz odczuwał oparzenie, a w przypadku śmiertelnych uderzeń – ciepło i chłód, które wytwarza urządzenie, aby wywołać szczypanie wywołujące skurcze.

infogmina technologia prawdziwy bol w grach vr kamizelka

Nylonowa i plastikowa kamizelka Hardlight zsynchronizuje się z ponad 15 grami. Czujniki motion tracking wykrywają uniki, podczas gdy 16 wibrujących węzłów dostarcza wrażeń: od budzącego się szumu do 5-woltowego ciosu.

infogmina technologia prawdziwy bol w grach vr impulsy elektryczne

Oferowana przez twórców VR maska przylega zaś do wnętrza zestawu słuchawkowego, symulując uderzenia w twarz. Jest ona osadzona w siedmiu wibrujących silnikach haptycznych, które drżą, gdy – powiedzmy – zostają zmiażdżone przez wirtualne zombie.