Zgodnie z nowymi badaniami, moralne reakcje na nieuniknione szkody różnią się znacznie na całym świecie. Zdaniem badaczy to duże wyzwanie dla firm planujących budowę pojazdów autonomicznych, podróżujących bez kierowcy.

infoplanet technologia samochod i moralnosc badania

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology zaprezentowali wariacje klasycznego eksperymentu myślowego „problem z samochodem”. W tradycyjnej wersji uczestnicy są proszeni o rozważenie, czy zmienią kierunek jazdy samochodu, który zaraz uderzy i zabije 5 osób, jeśli alternatywą jest skierowanie go na bocznicę, na której zabije jedną osobę. W nowym badaniu, nazwanym „Moral Machine” naukowcy poprosili ochotników o rozważenie ponad 26 mln odmian tego pytania.

Czy samochód z 3 pasażerami: dorosłym mężczyzną, kobietą i dzieckiem, powinien skręcić w ścianę, zabijając wszystkich, aby uniknąć uderzenia w 3 starsze osoby: 2 mężczyzn i kobietę? Czy pojazd autonomiczny bez kierowcy powinien skręcić i zabić bezrobotnego dorosłego mężczyznę, dziecko i kota, aby uratować dorosłego mężczyznę i kobietę z dzieckiem? Czy odpowiedź zmienia się, jeśli światło na przejściu dla pieszych, po którym idzie bezrobotny, jest czerwone? A co jeśli jedna z osób jest niezdolna do pracy lub jest w ciąży?

infoplanet technologia samochod i moralnosc wnioski

Odpowiedzi na te pytania bardzo się różniły na całym świecie. Na przykład na południu istniała silna wola oszczędzania młodych ludzi kosztem starych, jednak preferencja ta była znacznie słabsza na Dalekim Wschodzie i w świecie islamu. To samo dotyczy tendencji do zachowywania przy życiu ofiar o wyższym statusie i tych, którzy mają pracę nad osobami bezrobotnymi. W porównaniu z dorosłym mężczyzną lub kobietą szczególnie źle oceniono życie przestępcy: respondenci częściej niż osoby z przeszłością kryminalną oszczędzają życie psa, choć kota już nie.

– Widoczne są pewne uderzające osobliwości, takie jak silna preferencja do oszczędzania kobiet i zdrowych ludzi wśród osób na Południu. Jedynie niewielka tendencja do zachowywania przy życiu pieszych nad pasażerami i umiarkowana preferencja oszczędzania ludzi prawych nad przestępcami wydają się być wspólne dla ankietowanych we wszystkich miejscach na świecie – zauważają naukowcy.

Badania, których wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Nature”, powinny skłonić decydentów i inżynierów samochodowych do rozważenia uwzględnienia w pojazdach autonomicznych możliwości podejmowania decyzji moralnych. Jednak, jak przekonują naukowcy, zanim pozwolimy samochodom na moralność, musimy przeprowadzić globalne badanie, aby podać obowiązujące algorytmy moralne firmom motoryzacyjnym.

Źródło: CNN

kup artykuly platne