Nowe samochody są obecnie wyposażone w zaawansowane technologicznie funkcje bezpieczeństwa, które zapobiegają awariom. Jednak nowe badania sugerują, że jeśli nie wiesz, jak działają, możesz spowodować wypadek.

Zgubna technologia?

Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (ADAS), w tym monitorowanie martwego pola, ostrzeżenie przed kolizją z przodu i asystent pasa ruchu, jeśli są właściwie stosowane mogą zapewnić bezpieczniejszą jazdę. Jednak wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z ograniczeń tych udogodnień – stwierdzili autorzy raportu. Brak zrozumienia zasad, na podstawie których działają systemy pomocy dla kierowców może zaś prowadzić do niewłaściwego użycia lub nadmiernej ufności, co jest łatwą drogą do śmiertelnego wypadku.

– Kiedy zostaną właściwie wykorzystane, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy mogą potencjalnie zapobiec 40% wszystkich wypadków drogowych – powiedział dr David Yang, dyrektor wykonawczy Fundacji AAA ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

infoplanet technologia samochody ratuja zycie zgubna technologia

Jednak nowe odkrycia, opublikowane 26 września, pokazują, że dla poprawy bezpieczeństwa potrzeba jeszcze dużo pracy w edukowaniu kierowców na temat ograniczeń tych urządzeń i ich właściwego użytkowania. Na przykład prawie 8 na 10 kierowców samochodów z systemami monitorowania martwego pola nie znało ograniczeń tej funkcji – nie wykrywania pojazdów poruszających się z dużą prędkością.

Zabójcze samochody?

W 2016 roku w USA w wypadkach drogowych zginęło ponad 37 400 osób – to wzrost o 5% porównaniu do 2015 roku – wynika z komunikatu prasowego AAA. W ramach nowego badania naukowcy z University of Iowa przeprowadzili ankietę wśród kierowców, którzy kupili samochód 2016 lub 2017 z technologiami ADAS.

Badacze ocenili opinie kierowców, świadomość i zrozumienie funkcji bezpieczeństwa w samochodach i stwierdzili, że większość z nich nie znała ani nie rozumiała ograniczeń technologii. Większość kierowców (80%) nie wie o ograniczeniach czujników martwych punktów, inni błędnie uważali, że systemy mogą monitorować drogę za samochodem lub niezawodnie wykrywać rowery, pieszych i pojazdy poruszające się z dużą prędkością.

infoplanet technologia samochody ratuja zycie zabojcze samochody

Jeśli chodzi o ostrzeżenia przed kolizją z przodu i automatyczne systemy hamowania awaryjnego, prawie 40% kierowców nie znało ograniczeń systemów oraz myliło te dwie technologie. Kierowcy błędnie zakładali, że ostrzeżenie przed kolizją spowodowałoby włączenie hamulców w sytuacji awaryjnej, mimo iż technologia jest zaprojektowana jedynie w celu dostarczenia sygnału ostrzegawczego. Ponadto 1 na 6 kierowców nie wiedział, czy jego pojazd miał automatyczne hamowanie awaryjne.

Zawodzą pojazdy czy kierowcy?

Około 25% kierowców czuje się na tyle komfortowo z faktem, że systemy martwych punktów wychwyciłyby ruch pieszych i ruch uliczny, że nie sprawdzają wizualnie nadjeżdżających pojazdów lub pieszych. Co więcej, około 25% kierowców samochodów wyposażonych w ostrzeżenia przed kolizją lub system ostrzegania przed opuszczeniem pasa działa podobnie podczas wykonywania innych zadań podczas jazdy.

Nowa technologia bezpieczeństwa pojazdu ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, ale nie zastępuje ważnej roli, jaką każdy z nas odgrywa za kierownicą. Te odkrycia powinny motywować do koncentrowania się na znaczeniu kształcenia u nabywców samochodów wiedzy, jak działają technologie bezpieczeństwa – ostrzega w komunikacie prasowym naukowiec przeprowadzający badania.

infoplanet technologia samochody ratuja zycie kierowcy czy pojazdy

Tylko około połowa kierowców, którzy kupili nowy samochód od dilera, potwierdziła, że zaoferowano im szkolenie w zakresie nowej technologii. Dlatego AAA zaleca wszystkim nowym właścicielom samochodów zapoznanie się z urządzeniami bezpieczeństwa w samochodzie i sprawdzenie, jak działają. Kierowcy powinni także upewnić się, że rozumieją, jak będą działały i jak na pewno nie zadziałają nowe funkcje.


kup artykuly platne