Z pewnością słyszałeś już tysiące razy, że smartfon tak absorbuje uwagę, że używanie go podczas prowadzenia samochodu jest 6 razy bardziej niebezpieczne niż jazda po pijanemu. Jednak nieustanny strumień powiadomień powoduje również, że właściciele tych urządzeń doświadczają symptomy charakterystyczne dla deficytu uwagi – nadpobudliwości. W jaki sposób?

Uwaga z automatu

Większości z nas coraz trudniej jest skupić się na bieżących zadaniach przez więcej niż kilka minut. W tym czasie odczuwamy potrzebę zajęcia się czymś innym. Jednak nie wystarczy położyć kres rozrywkom po prostu odkładając telefon komórkowy. Badania wykazały, że już sama obecność smartfona zmniejsza zdolności poznawcze.

Zdolności poznawcze a korzystanie ze smartfona

Obecność telefonów komórkowych absorbuje coś, co naukowcy nazywają automatyczną uwagą. Jest to mimowolny system, który pomaga odfiltrować potencjalnie znaczące informacje ze wszystkich otrzymywanych sygnałów. Używanie smartfona wywołuje zmiany, powodujące poczucie ciągłego oczekiwania. Nawet jeśli w rzeczywistości nie sprawdzasz telefonu komórkowego, mimowolnie i podświadomie nadal zwracasz uwagę na otrzymywane sygnały.

Ludzki mózg ma ogromną pojemność, ale tak naprawdę używamy tylko niewielkiej jego części. Dlatego jeżeli umysł jest zaangażowany w utrzymywanie automatycznej uwagi na smarfonie, oznacza to mniej zdolności poznawczych dostępnych dla innych zadań. W efekcie nawet, jeśli skutecznie kontrolujesz chęć sprawdzenia urządzenia, nadal część swoich zasobów uwagi jest w pogotowiu, a zdolność do funkcjonowania w świecie poza ekranem – cierpi.

Jak możesz położyć temu kres?

Nawyki są trudne do przełamania, a nasz mózg szybko i intensywnie przyzwyczaja się do ciągłego stymulowania wiadomościami i powiadomieniami dostarczanymi przez smartfony. Za każdym razem, gdy dostajesz nową wiadomość, otrzymujesz małą dawkę dopaminy, dlatego oczekujesz na następną. Kiedy przełamiesz łańcuch zdarzeń, możesz odczuwać prawdziwe, fizyczne objawy odstawienia, wraz z silną chęcią sprawdzenia telefonu komórkowego, a nawet słyszenia fantomowych dźwięków, pingów i brzęczenia.

Zdolności poznawcze a smartfon

Aby pozbyć się uzależnienia od smartfona, spróbuj wyłączyć powiadomienia. Nawet jeśli masz telefon komórkowy obok siebie, włącz tryb „nie przeszkadzać”, aby zminimalizować przerwy w dzwonkach i alertach. Nie musisz zostawiać go w domu przez cały tydzień, ale rób to od czasu do czasu, aby nauczyć się normalnie funkcjonować bez tego urządzenia. Dodatkowo regularnie monitoruj czas spędzony ze smartfonem. Wykonuj wszystkie czynności na telefonie komórkowym w jednym czasie, co parę godzin – tak, aby nie walczył on o uwagę i zdolności poznawcze z innymi zadaniami. Staraj się również nie patrzeć w smartfona podczas jedzenia, nawet jeśli nie jesz w towarzystwie.

Ponadto pozbądź się niepotrzebnych aplikacji – zdolności poznawcze uzależnia nie tyle smartfon, ile wirtualny świat, z którym mamy kontakt. Co ciekawe, istnieją programy, które pomagają ograniczyć korzystanie ze smartfona. Jeśli nie masz odwagi lub nie jesteś na tyle zdecydowany, by całkowicie usunąć Facebooka z telefonu, takie rozwiązanie ograniczy godziny spędzone na przewijaniu informacji.

Nawiązanie zdrowych relacji z technologią może przynieść ogromne zmiany w codziennym życiu. Skupiając całą swoją uwagę na zadaniach, nie na myśleniu o telefonie, będziesz bardziej produktywny i poczujesz się naładowany energią. Czas, który wcześniej był przeznaczony na sprawdzanie informacji z telefonu, możesz teraz przeznaczyć dla siebie.

kup artykuly platne