Wczesny poranek, wychodzę do pracy, mijam sąsiada. Szeroki uśmiech, powitanie, życzenia dobrego dnia – tak jest każdego ranka. To świetny sposób na rozpoczęcie dnia. A co z ludźmi, którzy są zawsze negatywni, z którymi każde spotkanie jest nieprzyjemne?

Gromadź pozytywne chwile

Wykładowca Uniwersytetu Północnej Karoliny psycholog Barbara Fredrickson głosi teorię „gromadzenia mikropozytywnych chwil”. To choćby poranna rozmowa z sąsiadem i wiele innych, drobnych zachowań w ciągu dnia, które doprowadzają do dobrego samopoczucia.

Badania, które przeprowadziła dr Fredrickson i inni naukowcy, pokazują, że stopień, w jakim możemy wygenerować pozytywne emocje nawet z codzienności, może decydować o tym, kto jest szczęśliwy i cieszy się dobrym stanem organizmu. Okazuje się, że powtórzone krótkie chwile pozytywnych uczuć mogą stanowić bufor przeciw stresowi i depresji oraz sprzyjać zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.

Czy to znaczy, że zawsze – niezależnie od okoliczności – trzeba się cieszyć? Oczywiście, są chwile i sytuacje, które naturalnie powodują negatywne uczucia nawet u najbardziej optymistycznych osób. Płacz, smutek czy gniew mają swoje miejsce w normalnym życiu. Ale długotrwałe patrzenie na szklankę, jakby była ona „do połowy pusta” jest szkodliwe zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym.

Żniwo negatywnych uczuć

Negatywne uczucia aktywują w mózgu region nazywany ciałem migdałowatym, który jest zaangażowany w przetwarzanie strachu i lęku oraz innych emocji. Dr Richard J. Davidson, neurolog i założyciel Centrum Zdrowego Umysłu z Uniwersytetu Wisconsin w Madison, udowodnił, że ludzie, u których ciało migdałowate jest często aktywowane, są narażeni na większe ryzyko problemów zdrowotnych.

Jak udało się wykazać, mózg jest „plastyczny”, czyli jest zdolny do generowania nowych komórek i ścieżek, a trening obwodów może przyspieszyć wywoływanie pozytywnych reakcji. Oznacza to, że człowiek ćwicząc pewne umiejętności może się nauczyć jak być pozytywnym.

Zespół dr Fredrickson stwierdził przykładowo, że sześć tygodni treningu w formie medytacji koncentrującej się na współczuciu i miłosierdziu spowodowało wzrost pozytywnych emocji i powiązań społecznych oraz poprawę funkcji jednego z głównych nerwów, który pomaga kontrolować tętno. Rezultatem jest zmienny rytm serca, co wiąże się z obiektywnymi korzyściami zdrowotnymi, takimi jak lepsza kontrola poziomu glukozy we krwi, mniej stanów zapalnych i szybszy powrót do zdrowia po zawale serca. Dr Davidsona zaobserwował natomiast, że zaledwie dwa tygodnie treningu medytacji współczucia i życzliwości spowodowały zmiany w obwodach mózgu, związanych ze wzrostem pozytywnych zachowań społecznych, takich jak na przykład hojność.

Trening ze współczucia

– Wyniki sugerują, że poświęcenie czasu na naukę pozytywnych emocji powoduje, że jesteśmy zdrowsi, bardziej społeczni i zaangażowani – oceniła dr Fredrickson w biuletynie National Institutes of Health w 2015 roku.

Innymi słowy, samopoczucie można uznać za umiejętność życiową. Jeśli ćwiczysz, możesz się tego nauczyć.

– Ucząc się i regularnie ćwicząc umiejętności promujące pozytywne emocje, możesz stać się szczęśliwszą i zdrowszą osobą – zachęca dr Davidson. – Jest więc nadzieja, że ludzie, którym tej cechy brakuje, mogą ją rozwinąć – dodaje.

Działania, które obejmują rozwijanie pozytywnych emocji to miedzy innymi: robienie dobrych rzeczy dla innych, pozytywne nastawienie do otaczającego świata i wzbudzanie w sobie pozytywnych emocji.

Najważniejsze „zadania”

Doceniaj otaczający świat

Może to być ptak, drzewo, piękny wschód słońca, każdy drobiazg.

Rozwijaj i wzmacniaj relacje

Budowanie silnych kontaktów towarzyskich z przyjaciółmi lub członkami rodziny zwiększa poczucie własnej wartości i – jak wykazały długoterminowe badania – wiąże się z lepszym zdrowiem i dłuższym życiem.

Ustal cele, które możesz osiągnąć

Być może chcesz poprawić swoją grę w tenisa lub przeczytać więcej książek? Ale bądź realistą: cel, który jest niepraktyczny lub zbyt trudny, może powodować niepotrzebne stresy.

Naucz się czegoś nowego

Może to być sport, język, lub gra na instrumencie, która wzmocni poczucie twoich osiągnięć, podniesie pewność siebie i odporność.

Skup się na zaletach

Zamiast szukania niedoskonałości i rozpamiętywania porażek, skup się na pozytywnych cechach i osiągnięciach. Najwspanialsze, pozytywne osoby nie są najpiękniejsze, ale wewnętrznie poukładane, mają jasne cele i poczucie własnej wartości.

Praktykuj

Zamiast pozwolić, aby straty, stres, porażka lub urazy wzburzały cię, użyj ich jako doświadczenie dla lepszej przyszłości. Pamiętaj, kiedy życie daje ci cytrynę, zrób z niej lemoniadę.

Bądź tu i teraz

Rozmyślanie o przeszłych problemach lub przyszłych trudnościach powoduje odpływ zasobów psychicznych. Odpuść rzeczy, których nie możesz kontrolować i skup się na byciu tu i teraz.

kup artykuly platne