Być może słyszeliście, że należy pić 8 szklanek wody dziennie. Jednak to, ile płynu tego rodzaju powinien spożyć każdy z nas, jest dużo bardziej zindywidualizowane niż się wydaje.

 

Obecnie zalecane jest, by mężczyźni wypijali dziennie co najmniej 13 szklanek wody, a kobiety – 9. Niemniej nadal, odpowiedź na pytanie, czy tyle właśnie powinieneś wypić ty, nie jest taka prosta. Co więcej, ilość spożytej wody liczymy całościowo – we wszystkim co zjedliśmy i wypiliśmy, nie tylko bezpośrednio w przyswojonych szklankach. Pod uwagę należy wziąć również owoce, warzywa, zupy, soki, koktajle i inne produkty czy dania na bazie wody. Jednak w artykule dla uproszczenia używać będziemy określenia „woda”.

Zmienne zalecenia stałego elementu

Ciało każdego z nas składa się w 70–80% z wody, dlatego nasz system wewnętrzny potrzebuje jej uzupełnienia do sprawnego działania. Choć reguła 8 szklanek jest dobrym początkiem, nie opiera się na dokładnych badaniach.

 

Zalecane spożycie zależy od czynników takich jak płeć, wiek i poziom aktywności. Wpływ wywiera również chociażby fakt, że kobieta staje się matką karmiącą. Reguły dotyczące ilości wody wypitej w ciągu dnia również ulegają zmianie. Obecne zalecenia IOM (Instytutu Medycyny) dla osób w wieku 19 lat i starszych wynosi około 3,7 litra dla mężczyzn i 2,7 litra dla kobiet. Z tego wyliczenia wynika, że mężczyźni powinni wypić około 13 filiżanek napojów. Dla kobiet zalecana dawka wynosi 9 filiżanek.

Grupy szczególnie narażone na utratę wody

Zasady nawadniania dla dzieci również mają wiele wspólnego z wiekiem. Dziewczynki i chłopcy w wieku od 4 do 8 lat powinni wypić pięć kubków wody dziennie. Ilość ta wzrasta do 7 lub 8 w wieku od 9 do 13 lat. Młodzieży między 14 a 18 rokiem życia zaleca się wypijać od 8 do 11 szklanek wody.

 

Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią, zalecenia ulegają dalszym modyfikacjom. Kobiety w ciąży w różnym wieku powinny dążyć do spożycia 10 szklanek wody dziennie. Karmiące piersią mogą potrzebować nawet 13 kubków całkowitego spożycia wody każdego dnia.

Zalecenia Demographic Daily

Demographic Daily wskazuje następujące ilości wody do spożycia:



  • dzieci 4–8 lat: 5 szklanek,




  • dzieci 9–13 lat: 7–8 szklanek,




  • dzieci 14-18 lat: 8–11 szklanek,




  • mężczyźni w wieku 19 lat i starsi: 13 szklanek,




  • kobiety w wieku 19 lat i starsze: 9 szklanek,




  • kobiety w ciąży: 10 szklanek,




  • kobiety karmiące piersią: 13 szklanek.



(Nie)codzienne uwarunkowania dodatkowe

Istnieją również inne uwarunkowania dotyczące nawadniania organizmu. Jeżeli mieszkasz w gorącym klimacie, często ćwiczysz lub masz gorączkę, biegunkę czy wymioty – twój organizm potrzebuje jeszcze większego nawodnienia.

Jeśli ćwiczysz – pamiętaj o dodatkowych 1,5 do 2,5 szklankach wody dziennie. Dodaj jeszcze więcej gdy pracujesz dłużej niż godzinę.

 

Również jeżeli mieszkasz w miejscu powyżej 2 500 m nad poziomem morza, będziesz musiał wypić więcej wody.

Ponadto, kiedy masz gorączkę, wymioty lub biegunkę, twoje ciało traci więcej płynów niż zwykle, więc uzupełniaj je ponad zalecane miary. Lekarz może nawet zaproponować dodanie napojów z elektrolitami, aby utrzymać bardziej stabilną równowagę elektrolitową.

Zalety wody pitnej

Woda utrzymuje temperaturę ciała w normalnym zakresie, poprawia amortyzowanie stawów, chroni kręgosłup i inne tkanki, a także poprzez ruchy jelit, wydalanie moczu i potu, pomaga wyeliminować z organizmu szkodliwe elementy przemiany materii.

 

Dodatkowo picie wystarczającej ilości wody pomoże ci lepiej wyglądać, ponieważ utrzyma w zdrowiu skórę – największy organ twojego ciała. Kiedy pijesz dużo płynów, nawadniasz się i zachowujesz jej dobrą kondycję, a ponieważ woda nie zawiera kalorii – może być również doskonałym narzędziem do zarządzania wagą.

Przeanalizuj, jak wiele czynników wpływa na to, ile wody powinieneś w danym dniu wypić. I pamiętaj – zawsze lepiej wypić szklankę więcej. Woda to życie!