Niedawno zwrócono uwagę na znaczenie lekko zapomnianej witaminy D3 w organizmie. Przeprowadzone badania ujawniły, że jej niski poziom umożliwia rozwój chorób w organizmie, a odpowiednie zażywanie nie tylko zmniejsza ryzyko zachorowań, ale pomaga zwalczyć już istniejące.

Witaminowe bogactwo

Istnieje 5 znanych witamin D. My omówimy znaczenie D2 i D3. Organizm człowieka może wyprodukować je ze światła słonecznego. Niestety, w naszych warunkach klimatycznych ilość światła słonecznego nie jest wystarczająca. Niedobór odczuwają zwłaszcza kobiety w ciąży, osoby otyłe oraz walczące z chorobą, które potrzebują większej ilości witaminy D. Niewystarczająca ilość światła słonecznego jest natomiast mniej znaczący dla ludzi o ciemniejszej karnacji, którym wystarcza mniej słońca, aby odpowiednią ilość witaminy D w organizmie.

Stwierdzenie, że za nasze dolegliwości odpowiada brak witaminy D, nie jest proste. Najczęściej objawy nie są jednoznaczne. Często odczuwamy zmęczenie lub ogólne bóle, zaś bardziej zaawansowane niedobory objawiają się bólami kości oraz osłabieniem i trudnościami w poruszaniu się. Niewykluczone są również częste infekcje. To jednak nie jedyna opcja, ponieważ część osób nie będzie miała żadnych objawów, dlatego najlepiej zbadać jej poziom we krwi testem laboratoryjnym.

Niedobór witaminy D ma wpływ na wiele przewlekłych chorób i schorzeń, takich jak: choroba Alzheimera, astma, autyzm, nowotwory, grypa, mukowiscydoza, demencja, depresja, cukrzyca typu 1 i 2, egzema i łuszczyca, utrata słuchu, choroby serca, nadciśnienie, bezpłodność, zapalna choroba jelit, bezsenność, zwyrodnienie plamki żółtej, migreny, stwardnienie rozsiane, choroba Leśniowskiego-Crohna, bóle mięśniowe, otyłość, osteoporoza, choroby przyzębia, stan przedrzucawkowy, reumatoidalne zapalenie stawów, schizofrenia, napady padaczkowe, posocznica, gruźlica.

Twarde dowody

Co niepokojące, Alexander Parker, profesor nadzwyczajny epidemiologii i urologii w klinice Mayo na Florydzie, sugeruje, że minimum jedna czwarta ludzi cierpi na niski poziom witaminy D. W niedawno przeprowadzonym badaniu naukowcy z tej kliniki Mayo odkryli zaś, że niedobór tej witaminy u pacjentów z białaczką już w momencie rozpoznania choroby jest jednoznaczny z dwukrotnie większym ryzykiem śmierci.

W ich przypadku również choroba postępowała szybciej niż u osób ci z odpowiednimi poziomami witaminy D3. To samo badanie potwierdziło również tezy o dłuższym czasie przeżycia i zmniejszoną progresją choroby u osób dbających o odpowiednie dowitaminizowanie.

Z tego względu należy uznać, że witamina D jest ważna dla zdrowia kości, a także zmniejsza ryzyko chorób serca, cukrzycy i niektórych rodzajów raka. Dodatkowo jest niezbędna dla prawidłowego przebiegu wchłaniania i metabolizmu wapnia oraz fosforu. Ponadto, jak stwierdzono reguluje i wspomaga system odpornościowy, utrzymuje prawidłową masę ciała, zmniejsza ryzyko rozwoju stwardnienia rozsianego, utrzymuje funkcję mózgu w miarę starzenia się organizmu, zmniejsza nasilenie i częstotliwość objawów astmy, a także ogranicza ryzyko rozwoju reumatoidalnego zapalenia stawów u kobiet.

Najlepsze źródła witaminy D – światło słoneczne

Zaleca się, aby przynajmniej dwa razy w tygodniu po 10–15 minut wystawiać się na ekspozycję światła słonecznego.

infoplanet witaminy i suplementy witamina d swiatlo sloneczne1

Najlepsze źródła witaminy D – naturalna suplementacja

Możesz ją sobie zapewnić dzięki włączeniu do diety tłustych ryb: łososia, tuńczyka, makreli i sardynek, a także mleka, serów, jogurtów, jajek i grzybów.

infoplanet witaminy i suplementy witamina d naturalna suplementacja

Najlepsze źródła witaminy D – mądre wybory

W strefach mniejszego nasłonecznienia, warto mądrze wybierać porę dnia na spacer. Najlepszym czasem, aby uzyskać witaminę D ze słońca, jest południe.

kup artykuly platne