Banany są najbardziej znanym pokarmem bogatym w potas. Ta słodka, tropikalna uczta dostarcza wiele mikroelementów, których potrzebuje prawie każda część organizmu, od serca przez nerki i mięśnie aż po układ nerwowy. Potas odgrywa znaczącą rolę nawet w podstawowej funkcji komórki. Jednak banany to nie jedyna możliwość, aby w prosty sposób go pozyskać. Zobacz, jakie produkty mogą dostarczyć organizmowi ten niezbędny minerał.

Fasola Lima

infoplanet zdrowie bananowa dieta 1 lima

Fasolka Lima świetnie smakuje w sałatce lub jako dodatek. Jest bogata w żelazo i błonnik, ma także niską zawartość cukru i tłuszczu. Zjedz ją na ciepło jako dodatek lub schłodź w letniej sałatce. Aby poprawić trawienie, zamocz fasolkę na noc, a dla jeszcze lepszych efektów, gotuj przez 2 minuty, a później pozostaw w wodzie na kilka godzin.

Ziemniaki

infoplanet zdrowie bananowa dieta 2 ziemniaki

Ziemniaki są dobrym źródłem witamin z grupy B oraz potasu. Mają także niską zawartość kalorii, cholesterolu i tłuszczów nasyconych. Aby ziemniaki były zdrowsze, wypróbuj je z brokułami i lekkim cheddarem lub poszukaj niskotłuszczowej kwaśnej śmietany lub twarogu.

Suszone śliwki

infoplanet zdrowie bananowa dieta 3 suszone sliwki

Suszone śliwki zawierają potas, mają również mnóstwo błonnika. Świetnie komponują się z orzechami, serem lub jogurtem. Mają jednak dużo cukru – około 30 g na pół filiżanki. Producenci często dodają dodatkowy cukier do suszonych owoców, więc uważaj na to, jeśli chcesz ograniczyć kalorie. Możesz również spróbować suszone śliwki w formie soku, który także zawiera potas.

Awokado

infoplanet zdrowie bananowa dieta 4 awokado

Chociaż awokado jest bardziej pikantne niż słodkie, w rzeczywistości to owoc, nie warzywo. Nawet jeśli nie zjesz całego, dostarczysz sobie sporą dawkę potasu, witamin A, C i E. Awokado jest również pełne zdrowych, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mogą obniżyć poziom cholesterolu.

Arbuz

infoplanet zdrowie bananowa dieta 5 arbuz

Nie ma nic lepszego w środku upalnego letniego dnia, dodatkowo arbuz zawiera potas. Arbuz,  to w większości woda, więc pomaga utrzymać nawodnienie, i jest pełen składników odżywczych, takich jak likopen, które pomagają zwalczać stany zapalne podczas ćwiczeń w upale.

Ziarna słonecznika

infoplanet zdrowie bananowa dieta 6 ziarna slonecznika

Być może widzieliście piłkarzy gryzących i wypluwających skórki z ziarna słonecznika. Robią to dlatego, że ziarna słonecznika są zdrowe i zawierają potas. Możesz też wrzucić je do sałatki, aby zwiększyć ilość białka i witamin z grupy B. Pamiętaj, aby wykorzystać niesolone, które są zdrowsze.

Gotowany szpinak

infoplanet zdrowie bananowa dieta 7 gotowany szpinak

Szpinak zawiera potas, magnez, żelazo, a nawet witaminę C. Poza tym ma niską zawartość kalorii, cukru i tłuszczu. Można go podsmażyć z cebulą i czosnkiem jako przystawkę lub wrzucić z jajkami do kolorowego, zdrowego omletu.

Kabaczek

infoplanet zdrowie bananowa dieta 8 kabaczek

Kabaczki są bogate w błonnik, witaminy C i B6 oraz składniki odżywcze zwane karotenoidami, które nadają mu żółtawo-pomarańczowy kolor. Najlepszy przepis na zdrowa przekąskę to kabaczek pokrojony na połówki oraz upieczony w 180 stopniach.

Rodzynki

infoplanet zdrowie bananowa dieta 9 rodzynki

Możesz dodać je do sałatek, potraw z warzyw, deserów lub po prostu zjeść jako przekąskę. Ale pamiętaj, że zawierają sporo cukru: 58 g na pół kubka, co daje około 260 kalorii. Możesz również uzyskać tego samego kopa potasu z 2 filiżanek płatków zbożowych z rodzynkami i otrębami. Ten zestaw zawiera mniejszą ilość cukru i kalorii.

Pomidory

infoplanet zdrowie bananowa dieta 10 pomidory

Możesz je kupić w puszkach w sklepie spożywczym lub użyć do przygotowania tradycyjnego sosu do spaghetti, salsy do tacos bądź enchilad. Wraz z pomidorami dostarczysz organizmowi potas, ale również zdrową dawkę likopenu, który chroni przed rakiem, chorobami serca i wysokim poziomem cholesterolu.

Łosoś atlantycki

infoplanet zdrowie bananowa dieta 11 losos atlantycki

To łosoś złowiony na wolności. Ryby hodowlane mają nieco mniej potasu. Grillowany czy pieczony jest doskonałym źródłem białka, zdrowych kwasów Omega-3 i potasu.

Sok pomarańczowy

infoplanet zdrowie bananowa dieta 12 sok pomaranczowy

Jeśli wolisz potas w formie płynnej, 2 wyciśnięte średnie owoce pomarańczy prawdopodobnie powinny załatwić sprawę. W ten sposób dostarczysz organizmowi dodatkowy błonnik, co jest dobre dla trawienia. Oczywiście wartość dodana to potas i witamina C.

Źródła: USDA: National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, NIH Office of Dietary Supplements: „Potassium: Fact Sheet for Consumers”, What’s Cooking? USDA Mixing Bowl: „Cooked Beans”.