To, że można wypracować sprawność fizyczną, jest oczywiste, ale czy można pracować nad zdrowiem mózgu? Choć nie jest to tak osławione – jest możliwe i potrzebne! Poniżej wskazówki, co robić, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowym i sprawnym umysłem. Mają nieoceniony wpływ na nasze zdrowie bez względu na to, w jakim wieku jesteśmy. Poznaj zasady, które pozwolą Ci na długo zachować zdrowie umysłu

Myśl optymistycznie – to takie naturalne!

Optymistyczne podejście do życia powoduje, że jesteśmy bardziej rozluźnieni, zdrowsi, a stres nie odbija się na naszym organizmie tak intensywnie.

Ucz się nowych rzeczy!

To zasada dobra dla osób w każdym wieku. Nawet 70-latkowie przyswajają nową wiedzę! Nie ma znaczenia, czy będzie to język obcy, nowa gra, czy też nauka obsługi komputera – nie rezygnuj z nauki.

Odżywiaj się zdrowo!

Mówi się, że jesteśmy tym, co jemy. Jest to prawda, a najlepiej widać to, gdy obserwujemy ludzi stosujących różne rodzaje diety. Odżywiaj się racjonalnie, jedząc kilka mniejszych posiłków dziennie. Powinny być złożone z owoców, warzyw oraz chudego, najlepiej białego mięsa i ryb.

Pamiętaj o spożywaniu „wspomagaczy dla mózgu”!

Są nimi składniki zawierające dużą ilość kwasów Omega 3 (niektóre oleje i ryby), orzechy, nasiona, ziarna zbóż, kasza i ziemniaki. Niezwykle ważne jest również zapewnienie odpowiedniego poziomu witamin z grupy B (zboża, mięso indyka, mięso tuńczyka, fasola, groch, orzeszki ziemne).

Lecytyna to kolejny składnik diety, wpływający na dobrą pamięć. Dodatkowo jest najlepszym źródłem choliny, z której powstaje acetylocholina – jeden z neuroprzekaźników. Bardzo dobrym źródłem lecytyny są ziarna soi, orzeszków ziemnych, kiełkach pszenicy.

Pamiętaj również o zabezpieczeniu odpowiednich dawek żelaza (owoce pestkowe, rośliny strączkowe, orzechy, warzywa liściaste, rodzynki) oraz mikroelementów, takich jak: cynk (pestki dyni), magnez (jest trudno przyswajalny z przyrody, warto sięgnąć po tabletki), potas (awokado, morele, pomarańcze, pomidory, ziemniaki), fosfor (ryby), a także kwas foliowy (tłuszcze rybne i roślinne).

Unika​j alkoholu

Bądź świadomy, że uszkadza on komórki mózgowe i utrudnia zapamiętywanie.

Wiedz, że kawa może być Twoim sprzymierzeńcem

Badając chorobę Alzheimera udowodniono, że po wypiciu odpowiednika 6 filiżanek kawy pamięć myszy zdecydowanie się poprawiła. Przestały się również przejawiać objawy choroby.

Kilka ćwiczeń sprzyjających zdrowiu umysłu

Lustereczko, powiedz przecie…

Postaw lusterko na wprost miejsca, gdzie pracujesz i pracuj kilka minut w ciągu godziny patrząc tylko w lustro. Prawda, że ciekawie? Zrób to samo ubierając się czy wkładając buty – spróbuj nie patrząc na siebie, tylko swoje lustrzane odbicie.

Pozostań zwinny!

Aby ćwiczyć refleks i szybkość reakcji, ćwicz jak najczęściej na jednym z dostępnych symulatorów jazdy samochodem.

Codziennie jedno słowo!

Poszerzaj swoje słownictwo. Jedno nowe słowo dziennie wystarczy!

Która godzina?

Pozwól pracować Twojemu mózgowi – odwróć zegarek do góry nogami. Zapewnisz sobie ćwiczenie za każdym razem, kiedy będziesz chciał sprawdzić, która jest godzina!