Nowe badania sugerują, że regularne ćwiczenia mogą opóźnić rzadką postać wczesnej choroby Alzheimera. Naukowcy odkryli, że 2,5 godziny marszu lub innej aktywności fizycznej w tygodniu mogą udaremnić rozwój Alzheimera związany z dziedziczoną autosomalną dominującą postacią choroby (ADAD), która prowadzi do demencji we wczesnym wieku.

Zespół kierowany przez dr Christopha Laske z Szpitala Uniwersyteckiego w Tybindze w Niemczech analizował dane dotyczące 275 osób w wieku średnio 38 lat, które posiadały mutację genetyczną ADAD. Badacze chcieli sprawdzić, czy przynajmniej 150 minut tygodniowo chodzenia, biegania, pływania lub innych ćwiczeń może pomóc opóźnić lub spowolnić postęp choroby.

infoplanet zdrowie cwiczenia opoznia alzheimera demencja

Jak się okazało, uczestnicy badania, którzy częściej wykazywali aktywność fizyczną, uzyskali wyższą ocenę funkcji mózgu. Osoby te miały także niższe poziomy kluczowych markerów biologicznych choroby Alzheimera w płynie mózgowo-rdzeniowym, w tym w białka tau, które powstaje w mózgach osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Badanie zostało opublikowane online 25 września w Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association.

– Wyniki badania są zachęcające i to nie tylko dla osób z rzadką genetycznie chorobą Alzheimera. Jeśli dalsze badania potwierdzą związek między aktywnością fizyczną a późniejszym wystąpieniem objawów demencji w ADAD, musimy rozszerzyć zakres prac, aby sprawdzić, czy jest to również prawidłowość u milionów osób z częstszą chorobą Alzheimera o późnym początku – ocenia Maria Carrillo, dyrektor ds. Nauki w Stowarzyszeniu Alzheimera w komunikacie prasowym stowarzyszenia, która nie brała udziału w badaniu.

infoplanet zdrowie cwiczenia opoznia alzheimera demencja

Obecnie Światowa Organizacja Zdrowia i American College of Sports Medicine zalecają ćwiczenia fizyczne długości 150 minut tygodniowo. „Aktywny styl życia może odgrywać ważną rolę w opóźnianiu rozwoju i rozwoju ADAD. Dlatego osobom z ryzykiem genetycznym związanym z demencją należy doradzić prowadzenie aktywnego fizycznie stylu życia” – podsumowują Laske i jego zespół.