Choć przygotowanie chili jest proste, wymaga odrobiny cierpliwości. Nie oznacza to jednak, że spędzisz długie godziny stojąc przy kuchence – twoja potrawa będzie dusić się sama, a ty zrelaksujesz się na kanapie z pilotem w dłoni.

Najważniejsze jest, abyś w odpowiedniej kolejności dodawał poszczególne składniki potrawy. Ich dobór jest bardzo elastyczny, więc nie obawiaj się zużycia zalegających w lodówce zapasów. Co więcej, do chili dodać możesz sekretny składnik, dzięki któremu potrawa zyska niesamowity smak, a ty zachwycisz swoich gości! Oto 7 kroków do przygotowania wybornego, domowego chili!

Krok 1. Mięso

Do chili możesz wykorzystać praktycznie każdy rodzaj mięsa: kurczaka, wołowinę, jagnięcinę czy wieprzowinę. Najłatwiej będzie ci przyrządzić chwili z mięsa mielonego, ale równie dobrze poradzisz sobie z pokrojonym na kawałki mięsem gulaszowym. W Teksasie do przyrządzenia chili często wykorzystuje się mięso pozostałe po rodzinnym grillowaniu. Odpowiednia do chili będzie również wędzona kiełbasa.

zdrowa kuchnia chili mieso

Wybrany rodzaj mięsa podsmaż w dużym garnku. Jeśli jest go zbyt dużo, możesz podzielić je na porcje i zarumienić po kolei. Usmażone przełóż do miski obok, a olej przelej do osobnego naczynia. Nie wylewaj go do zlewu!

Krok 2. Warzywa

Gdy myślisz „chili”, widzisz mięso? Słusznie, bo to podstawa! Nie zapominaj jednak o warzywach i dodatkach, które wydobywają jego doskonały smak i stają się bazą pysznego sosu. Cebula i czosnek to absolutne minimum. Poza tym warto dodać paprykę, seler, pomidory, koper włoski i odrobinę ostrej papryki (np. jalapeños lub poblano) Możesz również dodać do chili marchewkę, choć nie jest to konieczne.

zdrowa kuchnia chili warzywa

Wszystkie warzywa pokrój w kostkę. Następnie podsmaż je w garnku, w którym wcześniej smażyłeś mięso. Podlej tłuszczem z wcześniejszego smażenia, posyp odrobiną soli i smaż do momentu aż warzywa się zarumienią.

Krok 3. Sos

Gdy warzywa będą podsmażone, wlej do garnka puszkę lub butelkę dowolnego piwa. Gotuj razem z warzywami od czasu do czasu mieszając, póki piwo nie wyparuje. Wówczas możesz dolać odrobinę wody, puszkę pokrojonych pomidorów, sok jabłkowy lub nawet filiżankę kawy. Oczywiście nie dodawaj wszystkich wymienionych produktów – w zupełności wystarczą ci wybrane dwa. Następnie dodaj mięso i doprowadź całość do wrzenia. Po chwili zmniejsz ogień i duś pod przykryciem.

zdrowa kuchnia chili piwo

Krok 4. Przyprawy

W chili najważniejsze jest oczywiście… chili! Nawet jeśli dodałeś już świeżą papryczkę, dodaj jeszcze trochę tej w proszku. Nie żałuj jej – to właśnie ona nada twej potrawie wyrazisty, ostry smak! Możesz również dodać płatki chili lub pieprz cayenne, ale uważaj, by nie przesadzić.

zdrowa kuchnia chili przyprawy

Teraz czas na twój sekretny składnik. O czym mowa? Na przykład o maśle orzechowym, sosie sojowym, kakao w proszku, odrobinie bourbonu, sosie Maggi, wasabi, szczypcie cynamonu czy liściu laurowym. Wybierz jeden z tych składników i dodaj go do swojej potrawy.

Krok 5. Fasola

W Teksasie do chili nie dodaje się fasoli, ale jeśli ty za nią przepadasz, możesz dodać ją do swej potrawy. Jeśli używasz fasoli suszonej, opłucz ją przed dodaniem, jeśli wybierasz fasolę w puszce, osusz ją i dodaj na samym końcu. Nie chwal się tym procederem żadnemu Teksańczykowi!

zdrowa kuchnia chili fasola

Krok 6. Czas

Czas na relaks! Usiądź wygodnie na kanapie i zrelaksuj się – chili potrzebuje czasu: godzina to absolutne minimum, a jeśli dodasz suszoną fasolę – gotuj całość przez co najmniej dwie godziny. Dzięki temu chili będzie miało odpowiednia konsystencję gęstej zupy. Na koniec dopraw je solą do smaku.

zdrowa kuchnia chili czas

Krok 7. Sposób podania

Jeśli przygotowujesz chili dla kilku osób, najlepszym pomysłem będzie przygotowanie kilku różnych dodatków – dzięki temu twoje chwili smakować będzie absolutnie każdemu. Oto kilka propozycji: kwaśna śmietana, tarty ser, pokrojone awokado, kolendra, drobno posiekana cebula, papryczki jalapenos w marynacie, zielona cebulka lub guacamole.