Wokół serów narosło wiele mitów. Niekiedy przedstawia się je jako doskonałe źródło wartości odżywczych i produkt o prozdrowotnym działaniu, ale jednocześnie nie brakuje głosów przekonujących, że są niezdrowe i sprawiają, że przybieramy na wadze. Gdzie leży prawda? Jak zwykle – po środku!

Korzyści wynikające z jedzenia sera

Ser jest bogatym źródłem wapnia oraz białka, zawiera również duże ilości witaminy A i B12, a także cynku, fosforu i ryboflawiny. Ponadto badania dowodzą, że ser może chronić zęby przed próchnicą. Jednocześnie, jak przekonują finlandzcy naukowcy, zawarte w serach bakterie ze szczepu lactobacillus rhamnosus mogą hamować rozwój większości szkodliwych bakterii w jelitach i powstrzymywać rozwój infekcji grzybiczych jamy ustnej i przewodu pokarmowego.

infoplanet zdrowie czy ser jest zdrowy korzysci

Dodatkowe korzyści z jedzenia sera udowodniły również badania przeprowadzone w Indiach. Eksperci wykazali w nich, że ser bez dodatku cukru może zwiększać stężenie wapnia i fosforu w płytce nazębnej, przyczyniając się do zmniejszenia ryzyka powstawania ubytków.

Wysokotłuszczowe sery, takie jak ser niebieski, brie i ostry cheddar, zawierają niewielkie ilości kwasu linolowego (CLA). Ten naturalnie występujący w żywności kwas stosowany jest jako suplement diety o działaniu przeciwnowotworowym. Jednocześnie zapobiega chorobom serca i otyłości. By odczuć jego pozytywne działanie i zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na kwas CLA należałoby jednak spożywać znaczne ilości sera.

Serowe zagrożenia

Choć sery są źródłem wielu wartości odżywczych, należą do produktów wysokotłuszczowych i wysokokalorycznych. W zależności od tego, jaką odmianę sera spożywasz, dostarczasz do organizmy co najmniej 300 kalorii i 30 gram tłuszczów, głównie nasyconych.

infoplanet zdrowie czy ser jest zdrowy zagrozenia

Ser zawiera również sód, którego zbyt duże stężenie może prowadzić do problemów z nadciśnieniem tętniczym. Badania dowodzą, że bogata w mięso oraz ser dieta w średnim wieku może czterokrotnie zwiększać ryzyko śmierci z powodu nowotworu.

Ser zawiera również laktozę, która może powodować problemy trawienne u osób cierpiących z powodu nietolerancji laktozy. Dlatego wiele osób pod wpływem serwatki lub kazeiny (białka znajdującego się w mleku), odczuwa bolesne wzdęcia oraz gazy.

Idź na kompromis!

Wartość odżywcza sera zależy od jego typu. Za jeden z najzdrowszych serów uważana jest mozzarella, która zawiera około 250 kalorii i 20 gram tłuszczu w 100 gramach produktu. Dla porównania ser brie zawiera zwykle około 350 kalorii i 30 gram tłuszczu w 100 gramach produktu.

infoplanet zdrowie czy ser jest zdrowy kompromis

Jeśli obawiasz się, że spożywając ser dostarczysz do swojego organizmu zbyt dużo sodu, sięgaj np. po ser szwajcarski, który zawiera go w mniejszej ilości. Unikaj za to serów dojrzewających, żółtych i topionych – te mają najwięcej soli.

W spożywaniu sera najważniejszy jest zdrowy rozsądek i umiar. Jeśli do sałatki warzywnej dodasz kilka kostek niskotłuszczowej fety, prawdopodobnie nie odczujesz negatywnych skutków jej spożycia. Jeśli jednak regularnie jeść będziesz nachosy z sosem serowym lub pizzę z podwójnym serem, prędko odczujesz negatywne skutki zdrowotne.