Ze względu na dużą ilość zawartych białek grzyby są nazywane leśnym mięsem. Oprócz witamin i soli mineralnych, zawierają potas, fosfor, wapń, sód i żelazo. Jednak aby cieszyć się ich wartością odżywczą, najlepiej spożywać je tuż po zebraniu.

– Charakterystyczną cechą grzybów jest duża zawartość wody, od 80 do 90%. Jednak ich sucha masa składa się głównie z białka. Dlatego są one nazywane „leśnym mięsem”. W skład wspomnianych białek wchodzą prawie wszystkie aminokwasy, w tym także aminokwasy egzogenne, które nie mogą być syntetyzowane przez ludzki organizm i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem – przestrzegają eksperci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

infoplanet zdrowa zywnosc jak jesc grzyby dieta

Wartość odżywcza grzybów jest zróżnicowana, w zależności od gatunku, pochodzenia i jakości ściółki, na której rosną. Wszystkie zawierają jednak witaminy: A, C, D, PP i z grupy B, jak również sole mineralne, potas, fosfor, wapń, sód i żelazo. Ze względu na dużą zawartość wody grzyby są również niskokaloryczne.

– W składzie chemicznym grzybów stwierdzono także obecność betaglukanu. Jest to substancja bioaktywna o właściwościach przeciwutleniających, przez co grzyby mogą zapobiegać powstawaniu m.in. chorób nowotworowych lub wspomagać ich leczenie. Dodatkowo betaglukany obniżają stężenie cholesterolu we frakcji LDL, zmniejszając w ten sposób ryzyko powstania chorób układu krążenia – informują eksperci.

infoplanet zdrowa zywnosc jak jesc grzyby

Jak radzą eksperci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, grzyby powinno się jeść bezpośrednio po zebraniu. Gwarantuje to najwyższy poziom wartości odżywczych, które są tracone podczas przechowywania. Dodatkowo nieprawidłowe magazynowanie grzybów może stać się przyczyną rozwoju drobnoustrojów wytwarzających toksyny i karcynogeny, które są groźne dla organizmu.

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia, ze względu na możliwą zawartość metali ciężkich, nie powinno się spożywać więcej niż 250 g grzybów 1–2 razy w tygodniu. Z uwagi na ciężkostrawność nie są one również wskazane dla dzieci, ludzi starszych i cierpiących na schorzenia przewodu pokarmowego czy nerek.