Jeśli chodzi o zdrowe jedzenie, prawdopodobnie już słyszałeś tę radę: produkty w kolorach tęczy zapewniają wiele różnych składników odżywczych. Dlaczego? W roślinach występują tysiące dobrych związków. Są nie tylko ładne, ale mogą również zwalczać choroby, zwłaszcza gdy współpracują ze sobą. Jakie kolory tęczy jeść, by korzystnie wpływać na zdrowie?

Czerwone, niebieskie i fioletowe antocyjany

infoplanet zdrowie kolory teczy na talerzu 1 antocyjany

Czerwone, niebieskie i fioletowe pigmenty antocyjanów dostarczają jagody, winogrona, żurawina, czereśnie, czerwona kapusta i bakłażan. Nie są dobrze wchłaniane przez organizm, ale wciąż istnieją mocne dowody na to, że mogą obniżyć ciśnienie krwi i chronić przed cukrzycą.

Brązowe lignany

Kiedy jesz ziarno siemienia lnianego lub nasiona sezamu, ciało przekształca zawarte w nich lignany w związki, które zachowują się jak estrogen, co może blokować naturalny hormon. Z tego względu lignany mogą odgrywać znaczącą rolę w zapobieganiu chorobom serca i rakowi endometrium.

Bordowy resweratrol

Resweratrol jest badany od prawie 30 lat. Naukowcy uważali, że to on sprawia, że czerwone wino jest dobre dla serca, ale teza ta nie wytrzymała próby czasu. Nadal musimy się wiele nauczyć na temat tego związku w winogronach, niektórych jagodach i – niespodzianka! – orzeszkach ziemnych, ale może okazać się on potencjalnym zabójcą raka i wzmacniaczem pracy mózgu.

Czerwona kwercetyna

Ten dobrze zbadany flawonoid znajduje się w jabłkach, cebuli, jagodach i czerwonym winie. Flawo Kwercetyna pomaga utrzymać zdrowe kości, chrząstki, krew, tłuszcz i małe naczynia krwionośne. Ponadto może złagodzić objawy astmy, obniżyć poziom cholesterolu i zwalczać raka.

Żółta kurkumina

infoplanet zdrowie kolory teczy na talerzu 4 kurkuma

Dzięki kurkuminie przyprawa kurkuma ma głęboki żółty odcień. Stosowana zwykle w kuchni indyjskiej, bliskowschodniej i południowo-wschodniej, jest również modna wśród osób dbających o zdrowie. Może chronić przed cukrzycą typu 2, zmniejszyć stany zapalne i zwalczyć depresję, ale używana jako przyprawa do posiłku nie zapewni wystarczająco dużo kurkuminy, aby być skuteczną. Spożywana dodatkowo może zmienić działanie niektórych leków na receptę.

Zielony sulforafan

Kiedy trawisz warzywa kapustne, takie jak brokuły, brukselka, kapusta, kalafior i jarmuż, dostajesz potężny przeciwutleniacz, który jest również odpowiedzialny za ich zgniły zapach. Sulforafan może zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na niektóre nowotwory, w tym raka piersi. Zacznij od jedzenia warzy świeżych lub lekko ugotowanych: na parze, w kuchence mikrofalowej lub smażonych na ruszcie.

Beżowe izoflawony

Tofu i edamame są bogate w fitoestrogeny, które w ludzkim ciele zachowują się jak hormon estrogenowy. Niektóre kobiety przechodzące menopauzę stosują izoflawony na złagodzenie objawów, takich jak uderzenia gorąca. Produkty sojowe są najbogatszymi źródłami tego składnika.

Paprykowa kapsaicyna

Kapsaicyna zawarta w ostrych papryczkach jest silnym środkiem przeciwbólowym. Kremy na bazie kapsaicyny jest stosowany jako środek na łagodzenie bólu spowodowanego artretyzmem, fibromialgią i niektórymi rodzajami uszkodzeń nerwów, a także swędzenie w łuszczycy. Kapsaicyna jest również brana pod uwagę jako sposób na walkę z rakiem, a także pomoc w utracie wagi i leczeniu zgagi.

Pomidorowy likopen

infoplanet zdrowie kolory teczy na talerzu 7 likopen

Ten czerwony pigment nadaje rumieniec pomidorów, arbuza i różowego grejpfruta. Naukowcy są podekscytowani potencjałem likopenu w walce z rakiem, szczególnie z rakiem prostaty.

Ciemnozielona luteina i zeaksantyna

Luteina i zeaksantyna chroni oczy i wzrok, pochłaniając szkodliwe fale świetlne. Uwzględnianie ich w diecie wiąże się z niższym ryzykiem zwyrodnienia plamki żółtej – głównej przyczyną ślepoty u osób starszych. Jedz ciemne, liściaste warzywa ze zdrowymi tłuszczami, aby pomóc organizmowi wchłonąć ich składniki odżywcze.

Biała allicyna

Zmiażdż lub posiekaj czosnek, a rozpoczniesz reakcję chemiczną prowadzącą do powstania allicyny w mniej niż minutę. Allicyna jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że pomaga chronić komórki przed uszkodzeniem. Może również pomóc w przerwaniu stanu zapalnego, poprawić ciśnienie krwi i poziom cholesterolu oraz zwalczać zarazki.

Czekoladowe katechiny

Podając czekoladę i czerwone wino dostarczasz sobie nie tylko przyjemności, ale również substancji odżywczych o nazwie katechiny. Wczesne badania sugerują, że zawierające je żywność i napoje, takie jak herbata, kakao, winogrona, jabłka i jagody, mogą pomóc w walce z rakiem i chronić przed chorobami serca.

Malinowy kwas elagowy

infoplanet zdrowie kolory teczy na talerzu 10 maliny

Znajdziesz go w czerwonych owocach – malinach, truskawkach, granatach – i orzechach włoskich. Możesz go również kupić jako dodatek. Szybkie wyszukiwanie w sieci zobrazuje entuzjazm na temat używania go jako spalacza tłuszczu i wojownika z rakiem, ale te twierdzenia są oparte na badaniach laboratoryjnych na myszach i szczurach, a nie na ludziach.

Pomarańczowy beta-karoten

Beta-karoten to pomarańczowy pigment, który nadaje marchewce, słodkim ziemniakom i dyni ich pomarańczowy odcień. Ciało wykorzystuje beta-karoten do wytworzenia witaminy A, która pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i wzroku.

Źródła: Current Biology, Food and Chemical Toxicology, Berkeley Wellness, Nutrients, Journal of Food Science