W czasach, gdy rafinowane ziarna i cukier zostały uznane za stosunkowo niezdrowe, wiele osób szuka innych źródeł węglowodanów. Nierzadko decydują się one na brązowy ryż lub komosę ryżową zamiast tradycyjnego białego ryżu, ale czy istnieje znaczna różnica między tymi produktami?

Biały ryż

Choć biały ryż – podobnie jak inne naturalne odmiany ryżu, w tym brązowy ryż – jest naturalnie bezglutenowy, prawdopodobnie należy uznać go za najmniej zdrowy z przedstawianych w artykule produktów spożywczych. Czemu? Chociaż biały ryż jest bardziej naturalny niż pszenica i inne ziarna, przetwarza się go do stanu, w którym jego zarodek i łuska zostają usunięte. Powoduje to, że biały ryż ma mniejszą gęstość składników odżywczych i nieco wyższy indeks glikemiczny, wskazujący tendencję do zwiększania stężenia cukru we krwi.

infoplanet zdrowa zywnosc ryz i jego zamienniki bialy ryz

Brązowy ryż

Brązowy ryż i inne naturalne rodzaje, takie jak ryż dziki i czerwony, to odmiany, w których otręby nie zostają całkowicie usunięte lub wyłuskane. W porównaniu do swojego białego odpowiednika zawiera dzięki temu więcej witamin, minerałów i składników odżywczych, takich jak selen, magnez, witamina E i B oraz ma ciekawszy, orzechowy smak.

infoplanet zdrowa zywnosc ryz i jego zamienniki brazowy ryz

Dodatkowo brązowy ryż ma wyższą zawartość błonnika niż biały ryż, co oznacza, że nie powoduje tak gwałtownego zwiększania stężenia cukru we krwi i może pomóc regulować poziom cholesterolu i trawienie. Ze względu na łuski brązowy ryż ma jednak tendencję do psucia się szybciej niż biały ryż, co czyni go nieco droższym oraz trudniejszym do przechowywania i transportu.

Komosa ryżowa

Ten ziarnisty produkt jest w rzeczywistości nasieniem rośliny z rodziny szarłatowatych, do których należą szpinak czy boćwina. Jest dobrym źródłem białka, zawierającego wszystkie 9 niezbędnych aminokwasów. Podobnie jak ryż, jest również naturalnie bezglutenowa, choć ma stosunkowo niski na wskaźnik glikemiczny, co oznacza, że nie spowoduje znacznego zwiększenia stężenia cukru we krwi.

infoplanet zdrowa zywnosc ryz i jego zamienniki komosa ryzowa

Tak więc, jeśli istnieje wybór między białym i brązowym ryżem, generalnie warto wybrać ten drugi. Natomiast wybór pomiędzy brązowym ryżem i komosą ryżową w większości przypadków zależy od osobistych preferencji, ponieważ oba produkty zapewniają korzyści zdrowotne.