Zdrowe odżywianie to temat, w którym aż roi się od wszelkiego rodzaju półprawd, kłamstw, mitów i nieporozumień. To, co ludzie uważają za dietetyczne, często jest dokładnym przeciwieństwem pożądanego produktu. Oto 11 uznawanych za odchudzające opcji, które sprawią, że przybierzesz na wadze.

Płatki śniadaniowe

Tak zwane fit płatki śniadaniowe są najgorszym produktem, który można jeść na początku dnia. Zazwyczaj są one nasycane cukrem i rafinowanymi węglowodanami – jednymi ze składników najbardziej odpowiadających za tycie. Rozpoczęcie dnia od przetworzonych zbóż spowoduje również wzrost we krwi poziomu cukru i insuliny. Kiedy spadnie on kilka godzin później, ciało poprosi o kolejną przekąskę o wysokiej zawartości węglowodanów. W ten sposób tworzy się błędne koło znane osobom stosującym dietę wysoko węglowodanową.

infogmina temat tygodnia zdrowe i tuczace platki sniadaniowe

Przeczytaj etykietę. Większość płatków śniadaniowych, nawet tych o promowanych na opakowaniu „właściwościach zdrowotnych”, takich jak niskotłuszczowość lub pełnoziarnistość, jest zwykle naładowana cukrem. Jeśli rano jesteś głodny, wybierz coś nieprzetworzonego i zawierającego białko, jak choćby jajka lub warzywa. Jeśli naprawdę musisz jeść płatki na śniadanie, znajdź takie, które nie zawierają cukru lub wysokorafinowanych ziaren.

Nektar z agawy

Nektar lub syrop z agawy jest często sprzedawany jako naturalna alternatywa dla cukru i syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy. Problem polega na tym, że nie jest zdrowy, a wręcz przeciwnie – jeszcze mniej pożywny niż cukier. Jednym z głównych powodów, dla których należy unikać cukru jest 50-procentowa zawartość fruktozy. Tymczasem syrop z agawy zawiera go aż od 70% do 90%.

Oczywiście, niewielkie ilości fruktozy z owoców są dobre, ale spożywanie nadmiernych ilości z może mieć niszczący wpływ na zdrowie metaboliczne: powodować insulinooporność i przewlekle zwiększone stężenie hormonu magazynującego tłuszcz w insulinie. Fruktoza jest odpowiedzialna również za wysokie stężenie trójglicerydów, podwyższony poziom cukru we krwi, cholesterol, otyłość brzuszną i wiele innych problemów metabolicznych. Dlatego rozważ raczej użycie naturalnego słodziku, który ma niską zawartość fruktozy.

Chleb pełnoziarnisty

Produkty z pełnego ziarna pszenicy są często polecane jako zdrowa alternatywa dla pszenicy rafinowanej. To prawda, ale jednym z głównych problemów z większością produktów pełnoziarnistych jest to, że nie są one wykonane z prawdziwych pełnych ziaren. Zamieszczane informacje to zazwyczaj wyłącznie chwyt marketingowy. Prawie bez wyjątku są sproszkowane na bardzo drobną mąkę, która jest tak samo lekkostrawna jak rafinowane ziarna. W rzeczywistości, chleb pełnoziarnisty ma tak samo wysoki wskaźnik glikemiczny jak zwykły biały chleb.

infogmina temat tygodnia zdrowe i tuczace chleb pelnoziarnisty

Pieczywo pełnoziarniste może zawierać trochę więcej błonnika i składników odżywczych, ale nie wpłynie to na zdrowie. Poza tym w pszenicy nie ma nic, czego nie mógłbyś uzyskać w większych ilościach z innych produktów spożywczych. Co więcej, wiele badań pokazuje, że pszenica może prowadzić do problemów zdrowotnych, szczególnie u osób wrażliwych na gluten.

Granola

Jeśli jest zrobiona z prawdziwych składników, z pewnością może być zdrowa. Zwykle ma jednak związana jest z tym, co większość innych „zdrowych” produktów spożywczych – kiedy producenci żywności zaczynają masowo ją produkować, zmieniają skład w taki sposób, że nie jest już zdrowa.

Granola zawiera pożywne składniki, takie jak owies i orzechy, ale gdy dodaje się do niej cukier i olej, a następnie łączy w opakowaniu zachęcającym do nadmiernego spożycia, wówczas nie jest już zdrowa.

Jogurt niskotłuszczowy

Często bywa uważany za zdrową żywność i rzeczywiście nią jest. Problem polega jednak na tym, że większość jogurtów znajdujących się w sklepach to produkt wysokoprzetworzony. Żywność po usunięciu tłuszczu smakuje zazwyczaj okropnie. Dlatego nierzadko dodaje się do niej całą masę innych składników, które mają zrekompensować odczucia smakowe. W przypadku jogurtu jest to zwykle cukier, syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy lub sztuczny słodzik.

infogmina temat tygodnia zdrowe i tuczace jogurt

Nowe badania pokazują, że tłuszcz nasycony jest w rzeczywistości nieszkodliwy. Nie ma również dowodów na to, że tłuszcz mleczny przyczynia się do otyłości. Co więcej, jeden z eksperymentów wykazał, że ludzie, którzy jedli wysokotłuszczowe produkty mleczne, byli najmniej narażeni na otyłość. Zatem jedz prawdziwy, pełnotłusty jogurt, a unikaj jego niskotłuszczowego zastępnika.

Sosy do sałatek

Warzywa są bardzo zdrowe. Dostarczają wielu substancji odżywczych, przeciwutleniaczy, błonnika rozpuszczalnego i innych pożytecznych składników. Z tego powodu sałatki są zwykle bardzo zdrowymi posiłkami. Jednak wiele osób nie lubi łagodnego smaku warzyw, decydując się na dodanie sosu do sałatek.

Gotowe sosy sałatkowe mogą mieć jednak bardzo dużo kalorii, a to kolejny problem dla zdrowia i wagi. Problem z większością komercyjnych produktów tego typu polega na tym, że są one robione z niezdrowych składników, takich jak olej sojowy i syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy. Znacznie lepiej jest zrobić własny sos – z oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, octem i przyprawami.

Dietetyczne napoje

Jedną z najłatwiejszych zmian stylu żywienia dla wielu osób jest zastąpienie napojów słodzonych cukrem ich dietetycznymi odpowiednikami. Ma to być skuteczny sposób ograniczenia zarówno cukru, jak i kalorii w diecie.

infogmina temat tygodnia zdrowe i tuczace dietetyczne napoje

Jednak badania nie potwierdzają, że prowadzi to do rzeczywistej utraty wagi. Przyczyną może być to, że u niektórych osób sztuczne słodziki stymulują apetyt. W ten sposób, choć same substancje słodzące są wolne od kalorii, mogą spowodować, że będziesz jadł więcej innych pokarmów.

Ekologiczne przetwory

Organiczne produkty spożywcze są doskonałe, ale pod warunkiem, że nie są przetworzone. Kiedy spojrzysz na etykiety wielu organicznych przetworów zastępujących posiłek, możesz zobaczyć, że tak naprawdę nie różnią się zbytnio od innych przetworzonych produktów.

Oczywiście, mogą one zawierać cukier trzcinowy zamiast zwykłego, ale wątroba nie zauważy różnicy. Staraj się więc jeść raczej jednoskładnikowe pokarmy, ale unikaj ekologicznych przetworzonych potraw.

Batony energetyczne

Zazwyczaj zawierają suszone owoce, orzechy lub orzeszki ziemne, czasem z odrobiną czekolady i ziaren. To bardzo energetyczna przekąska: suszone owoce zawierają dużo skoncentrowanego cukru, a orzechy są obciążone tłuszczem w gęstym opakowaniu na przykład karmelu lub czekolady. Z tego powodu mogą być doskonałą alternatywą, gdy potrzebujesz dużo energii, na przykład podczas wędrówki.

infogmina temat tygodnia zdrowe i tuczace batony energetyczne

Jednak większość ludzi nie cierpi z powodu braku energii. Zaś na co dzień tego typu mieszanki dostarczają wysoką zawartość tłuszczu, a to nie jest dobre – szczególnie, gdy chcesz schudnąć.

Produkty bezglutenowe

Są obecnie bardzo popularne. Według jednego z badań z 2013 roku, już jedna trzecia Amerykanów aktywnie próbuje zmniejszyć ilość glutenu w swojej diecie. Producenci żywności zauważyli tę modę i wprowadzili na rynek różnego rodzaju bezglutenowe produkty spożywcze. Problem polega na tym, że zwykle są tak samo niezdrowe, jak ich odpowiedniki zawierające gluten.

Bezglutenowe produkty są zwykle wytwarzane z wysokorafinowanych węglowodanów, cukru i różnych chemikaliów. Jeśli zamierzasz wyeliminować gluten, wybierz produkty, które są naturalnie bezglutenowe zamiast przetworzonych na bezglutenowe. Fast food z etykietą bezglutenowy, nadal jest fast foodem.

Soki owocowe

Jest często postrzegany jako zdrowy. Pochodzi przecież z owoców, prawda? Cóż, nie zawsze. Czasami sok owocowy jest w rzeczywistości wodą o smaku owocowym. Może nawet nie ma tam prawdziwych owoców, a wyłącznie woda, cukier i niektóre substancje chemiczne, które smakują jak owoce.

infogmina temat tygodnia zdrowe i tuczace sok owocowy

Jeśli nie możesz zdobyć 100-procentowego soku owocowego, nie pij za dużo tych z dodatkami. Owoce zawierają cukier, ale jest on związany w ściankach komórek włóknistych, co spowalnia uwalnianie do krwiobiegu. Sok owocowy nie ma błonnika, który powstrzymałby cukier przed dostaniem się do krwi w bardzo krótkim czasie. W efekcie jedna szklanka soku pomarańczowego zawiera prawie tyle samo cukru, co dwie całe pomarańcze. To poziom zbliżony do słodzonych napojów, takich jak Coca-Cola.