Kojarzony dotąd z niewyrafinowaną kuchnią bób, ze względu na swoje nieocenione zasoby błonnika, staje się ważnym elementem wyszukanych dań, sałatek i past. Dlaczego warto go jadać?

Bób to duże, płaskie, zakrzywione, zielone strąki łuskane dla swoich pysznych ziaren. To jedna z najstarszych roślin uprawnych, prawdopodobnie pochodząca z żyznych dolin Małej Azji i regionu Morza Śródziemnego. Powszechnie stosowany jako warzywo, jest jednym z popularnych typów fasoli, które mogą być łatwo uprawiane w ogrodach przydomowych.

infoplanet zdrowa zywnosc bob na nowo wartosci odzywcze

Ziarna bobu są doskonałym źródłem białka roślinnego i błonnika. To zwycięska kombinacja w walce o utratę wagi. Badania opublikowane w European Journal of Clinical Nutrition w 2010 roku wykazały, że kobiety z nadwagą na wysokobiałkowej diecie bogatej w błonnik straciły na wadze więcej niż na diecie niskotłuszczowej wysokowęglowodanowej, która obecnie stanowi podstawę zdrowego odżywiania.

Błonnik pomaga w ochronie błony śluzowej okrężnicy, zmniejszając jego czas ekspozycji na działanie substancji toksycznych i rakotwórczych. Udowodniono również, że obniża poziom cholesterolu we krwi poprzez zmniejszenie ponownego wchłaniania w jelitach.

infoplanet zdrowa zywnosc bob na nowo

Dodatkowo bób jest bogaty w kwas foliowy i witaminy z grupy B, których potrzebujemy do rozwoju funkcji poznawczych komórek nerwowych i komórek krwi w celu wytwarzania przez organizm energii. Te skladniki odżywcze są podstawowymi składnikami syntezy DNA i podziału komórkowego, dlatego odpowiednie ich dawki w diecie około poczęcia, a także podczas ciąży mogą również zapobiec wielu wadom u noworodków.

Ziarna bobu zawierają też lewodopy – prekursory neurochemiczne, które wpływając na mózg wiążą się ze sprawnymi ruchami ciała. Co więcej – spożywanie odpowiedniej ilości bobu w codziennej diecie może pomóc w zapobieganiu choroby Parkinsona. Ponadto bób jest jednym ze źródła minerałów, takich jak żelazo, miedź, mangan, wapń czy magnez. W 100 gramach ziaren zawiera się 1062 mg lub 23% dziennego zalecanego poziomu potasu – wpływającego pozytywnie na serce i ciśnienie.