Dlaczego nie chudnę? – to podstawowe i najczęstsze pytanie zadawane przez osoby, które chcą stracić wagę. W poszukiwaniu odpowiedzi w głowę zachodzi wiele osób, które nie osiągają oczekiwanych wyników, choć bardzo się starają i robią wszystko według zaleceń. Sprawdź, czy o tym, że wskazówka wagi ciągle stoi w miejscu, nie decyduje jeden z elementów, o którym piszemy poniżej.

1. Pominięcie pierwszej godziny

Spróbuj zjeść pierwszy posiłek w ciągu godziny od przebudzenia. Niech będzie to śniadanie o wysokiej zawartości błonnika – białko pomoże ci dłużej czuć się pełnym. Spróbuj twarogu z owocami, jajka, tostu pszenicznego lub jogurtu greckiego z bananem.

 

2. Jedzenie przed snem

Zjedzenie wieczornego posiłku późno może powodować kłopoty z utratą wagi. Staje się bowiem przyczyną podniesienia się temperatury ciała, poziomu cukru i insuliny we krwi, a to utrudnia spalanie tłuszczu. Staraj się zjeść kolację co najmniej 3 godziny przed pójściem spać.

3. Przekąski

Uważaj na przekąski po kolacji. Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak dużo kalorii możesz przyswoić, gdy podjadasz podczas oglądania telewizji czy korzystania z komputera. Zwróć uwagę na to, czy to, co najczęściej spożywasz, to niezdrowe przekąski typu chipsy.

 

4. Zajadanie stresu

Tak, to prawda – gdy jesteś zestresowany możesz jeść więcej. Jednak w tym czasie także twój organizm ma tendencje do przechowywania większej ilości tłuszczu.

5. Niewłaściwe oczekiwania

Sposób utraty zbędnych kilogramów różni się w zależności od płci. Niedawne badania pokazują, że mężczyźni chudną łatwiej niż kobiety. Co więcej, najpierw gubią oni tłuszcz z brzucha. Kobietom jest natomiast o wiele trudniej poradzić sobie z nadmiarem tłuszczu w tym obszarze.

 

6. Nie uwzględniam swojego metabolizmu

Sposób, w jaki chudniesz, opiera się na metabolizmie i reakcjach chemicznych w twoim ciele. Jeśli masz powolny metabolizm, wolna utrata wagi to z pewnością zasługa twoich genów. Ludzie, którzy mają szczupłe, muskularne ciała spalają więcej kalorii niż ci o wyższym odsetku tkanki tłuszczowej.

7. Pominiecie swojego wieku

Co 10 lat twój metabolizm zwalnia o 2–8%. Może to wynikać ze zmniejszenia masy mięśniowej.

 

8. Jedzenie zbyt mało

To pewnie brzmi dziwnie, ale prawda jest taka, że jeżeli pomijasz posiłki lub stosujesz dietę o bardzo niskiej zawartości kalorii, może to również spowolnić spalanie kalorii.

9. Obniżanie masy mięśniowej

Unikaj diety, która ma bardzo niski poziom kalorii. Zwiększ swoją masę mięśniową, aby przyśpieszyć swój metabolizm.

10. Zbyt mała ilość snu

To prawda, że jeżeli jesteś zmęczony, masz większe szanse na wybór złej diety – jak jedzenie słodyczy zamiast owoców. W niedawno przeprowadzonym badaniu okazało się, że ludzie, którzy nie mieli wystarczająco dużo snu, jedli około 300 kalorii dziennie więcej w porównaniu z tymi, którzy wysypiali się dostatecznie długo.

 

11. Choroby tarczycy

Jeżeli nie możesz schudnąć, warto sprawdzić, czy nie masz kłopotów z tarczycą. W przypadku schorzenia, które nazywa się niedoczynnością tarczycy, jedni tracą na wadze, inni – przybierają. Jeżeli uważasz, że twoja tarczyca źle funkcjonuje, skonsultuj się z lekarzem.

Czy mój ogólny stan zdrowia wpływa na wagę?

Stan zdrowia, szczególnie w przypadku niektórych chorób, ma znaczenie w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała. Problem z utratą wagi może być również spowodowany stosowaniem leków, szczególnie: antyalergicznych, antykoncepcyjnych, antydepresyjnych, cukrzycowych, padaczkowych, na nadciśnienie, zaburzenia dwubiegunowe lub schizofrenię.

Jeżeli w powyższych kłopotach odnajdujesz swoje, zmień przyzwyczajenia lub skontaktuj się z lekarzem, aby przyjąć właściwą strategię działania, która spowoduje, że twoje wysiłki zakończą się sukcesem.