Tłuste mięso, grube kawałki sera, stosy boczku – to tylko niektóre z elementów modnej diety ketogenicznej, czyli wysokotłuszczowego, niskowęglowodanowego planu żywienia, który porywa ludzi. Czy za popularnością idzie jednak bezpieczeństwo?

Dieta ketogeniczna w pigułce

– Dieta ketogeniczna ma na celu zmianę metabolizmu organizmu przez wprowadzenie go w stan zwany ketozą – wyjaśnia Melanie Boehmer, dietetyczka z Hill Hospital w Nowym Jorku.

Jej istotą jest wykorzystanie faktu, że choć ludzkie ciało zwykle uzyskuje większą część energii z węglowodanów, w ketozie główny nacisk pada na spalany tłuszcz.

– Kiedy celujesz w ketozę, twoje ciało staje się niesamowicie efektywne w przemianie tłuszczu na energię. A to przekłada się na utracone kilogramy – mówi Boehmer.

infoplanet temat tygodnia bezpieczna dieta ketogeniczna w pigulce

Choć dieta ketogeniczna stała się modna, dietetycy ostrzegają, że nie zawiera wielu bogatych w składniki odżywcze warzyw i owoców, co może również stwarzać ryzyko zawału serca, szczególnie u osób z chorobami serca.

Nowy – stary wynalazek

Dieta ketogeniczna tak naprawdę pochodzi z lat dwudziestych, kiedy została opracowana jako lek na epilepsję. W tamtych czasach lekarze twierdzili, że zmuszanie ludzi chorych na epilepsję do ketozy poprzez dietę o niskiej zawartości węglowodanów pomaga w zmniejszaniu ilości napadów. Zależność tę tłumaczono zmianą sposobu dostarczania energii do mózgu.

– Stosowaliśmy diety o bardzo niskiej zawartości węglowodanów w leczeniu epileptyków w warunkach klinicznych przez bardzo, bardzo długi czas. Teraz po raz pierwszy widzimy, że dieta jest stosowana przez wiele osób do kontroli wagi i cukrzycy – mówi Boehmer.

infoplanet temat tygodnia bezpieczna dieta ketogeniczna epilepsja

Co ciekawe, to dietetyczne rozwiązanie na napady epilepsji jest nadal stosowane, chociaż większość pacjentów decyduje się na skuteczne leki przeciwwstrząsowe.

Niebezpieczeństwa odżywcze

Standardowa dieta ketogenna polega na spożywaniu dużej ilości tłuszczu z umiarkowanymi ilościami białka i bardzo niewielką ilością węglowodanów. Tradycyjny podział to 70% kalorii z tłuszczów, 25% kalorii z białek i 5% kalorii z węglowodanów.

– Widzę wielu ludzi, którzy zakładają, że w diecie ketogenicznej możesz jeść tłuszcz i białko, ale w rzeczywistości nawet białka muszą być monitorowane, ponieważ organizm może rozkładać białko i przekształcać je w węglowodany. Tłuszcze to jedyne składniki odżywcze, których organizm nie może zamienić w węglowodany na paliwo – mówią naukowcy.

infoplanet temat tygodnia bezpieczna dieta ketogeniczna niebezpieczenstwa odzywcze

Ponadto dieta, choć brzmi jak marzenie miłośnika mięsa, w rzeczywistości jest bardzo skomplikowana. Osoby jej przestrzegające muszą trzymać się skomplikowanych planów żywieniowych oraz odpowiednio podzielić tłuszcze, białka i węglowodany, by się wprowadzić w stan ketozy. Z tego powodu naprawdę muszą podejść do jedzenia jako stylu życia i nie mogą sobie pozwolić na szybki posiłek, jeśli chcą osiągnąć długoterminową utratę wagi.

Wchodzenie w ketozę to nie bajka

Ludzie przechodzący na dietę ketogeniczną rozwijają w swoim organizmie coś, co nazywa się „ketonową grypą”, ponieważ ich metabolizm przechodzi z węglowodanów na tłuszcze. Wywołuje to objawy, które mogą obejmować zmęczenie, zaburzenia umysłowe, zwiększony głód, trudności w zasypianiu, mdłości, zaparcia lub biegunkę.

„Keto grypa” występuje zazwyczaj w ciągu trzech dni do tygodnia po rozpoczęciu diety i trwa od tygodnia do dwóch tygodni. Jeśli objawy utrzymują się dłużej niż trzy lub cztery tygodnie, prawdopodobnie nie jest to stan ketozy, a przechodzenie pomiędzy stanami metabolicznymi.

infoplanet temat tygodnia bezpieczna dieta ketogeniczna wchodzenie w ketoze

Błędem, który ludzie popełniają, gdy zaczynają się źle czuć, jest zbyt wczesne wprowadzenie do swojej diety węglowodanów. Aby była skuteczna, ketozę zaleca się przez dwa lub trzy miesiące.