Często powtarzamy, że nie można stosować zdrowej diety, ponieważ jest za droga. To oczywiste, że żywność ekologiczna i naturalnie rosnąca jest po prostu droższa. Jednak stosując kilka przedstawionych poniżej zasad możesz jeść zdrowo i o wiele taniej.

Zasada 1: Ciesz się prostotą

„Żywność wygodna” to najprostsze rozwiązanie, jakie możesz spotkać, ale jeśli z niej zrezygnujesz, nauczysz się cieszyć prostymi i zdrowymi posiłkami. To takie proste. Kurczak pieczony, ziemniaki i sałatka z sałaty lub innych warzyw – proste, tanie, smaczne i zdrowe! W takich nieskomplikowanych potrawach zachwyci cię nie tylko smak, ale także ich łatwość przygotowywania – 30 minut i gotowe.

Zasada 2: Zawsze miej plan

Posiadanie planu zawsze powoduje redukcję budżetu i możliwość zmiany jadłospisu na znacznie zdrowszy. Planowanie posiłków pozwala przygotować je z wyprzedzeniem oraz „zostawić” coś na drugi dzień. Łatwo, szybko i niedrogo! Ta wskazówka pozwala zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas. Planując posiłki, jesteś w stanie iść do sklepu raz w tygodniu i często możesz przygotować większość jedzenia na cały dzień w czasie jednej sesji w kuchni. Bardzo wygodnie. Spróbuj, a zauważysz, że możesz zaoszczędzić nawet trzy godziny tygodniowo! Trzy godziny na inne zajęcia – to bardzo dużo.

Aby stworzyć własny (nie cyfrowy) system zdrowych posiłków zapisz 14–28 przepisów, które twoja rodzina lubi i są zdrowe. Jeśli budżet jest napięty, wybierz przepisy, które są również niedrogie, na odwrocie zapisz składniki i od razu powstanie lista zakupów. Taki system powoduje, że masz przygotowane posiłki i ogranicza impulsywne zakupy, które są zwykle drogie, nie wspominając już o zmarnowanej żywności. Proste i tanie!

Zasada 3: Gotuj duże ilości

Gotowanie w dużych ilościach jest szczególnie przydatne w odniesieniu do mięsa. Szczególnie jeśli Twój budżet jest ograniczony, możesz ugotować większy kawałek mięsa i wykorzystywać go na różny sposób w ciągu tygodnia.

Kilka przykładów na zmianę przeznaczenia mięs:


  • indyk: wrzuć resztki mięsa do liści sałaty na lunch; na obiad zamień je w enchilady z indyka; dodaj do omletów oraz wykorzystaj na 100 innych sposobów;

  • wołowina (mostek, pieczeń itp.): włóż do omleta, wykorzystaj na kanapki;

  • szynka: podaj z pieczonym kalafiorem, z ziemniakami, możesz dodać do sałatki lub do kapusty na „szybki” bigos.

Możesz także przygotować duże ilości mielonej wołowiny, piersi z kurczaka lub dowolnego innego mięsa, które masz i zorganizować posiłki na cały tydzień. Ryby i owoce morza są delikatniejsze i nie tak dobre, aby przygotować je z wyprzedzeniem.

Zasada 4: Znajdź tanie warzywa

Warzywa – niezbędny dodatek do naszego jadłospisu – mogą się znacznie różnić ceną i jakością w zależności od miejsca, w którym je kupujesz. Poszukaj warzyw niedrogich, dobrej jakości, świeżych, od sprawdzonych producentów. Zimą warzywa mrożone wydają się lepszym rozwiązaniem niż świeże, jeśli więc tylko możesz, zamroź w woreczkach warzywa w sezonie, a później ciesz się ich świeżością.

Zasada 5: Kupuj hurtem

Choć jednostkowo będzie drożej, w dłuższej perspektywie zaoszczędzisz pieniądze. Produkty niepsujące się nadają się do tego celu doskonale.

Zasada 6: Znajdź lokalnego rolnika

Znajdź lokalnego dostawcę dobrej, nieprzetworzonej żywności. Zaoszczędzisz pieniądze, a produkty będą zawsze świeże.

Zasada 7: Uprawiaj swoje własne jedzenie

Nawet jeśli mieszkasz w dużym mieście, często możesz uprawiać przynajmniej część własnego jedzenia. Oczywiście, jeśli mieszkasz w bloku, sprawa będzie utrudniona, ale spróbuj posadzić przynajmniej własną pietruszkę lub inne zielone warzywo. Oszczędności nie będzie, ale radość – gwarantowana.

Bonus: Ogrodnictwo ma wiele zalet zdrowotnych oprócz smacznej i zdrowej żywności.

Zasada 8: Uprawiaj ogród (gdy to możliwe)

Ogród oznacza nie tylko warzywa i owoce, ale również pszczoły, czy zwierzęta gospodarskie, na przykład kury. Jeśli „wyprodukujesz” zbyt dużo, zawsze możesz się podzielić ze znajomymi.

Zasada 9: Przechowuj, gdy to możliwe

Przechowywanie to kolejny świetny sposób na obniżenie rachunków za żywność. Zamrażanie, odwadnianie i konserwowanie to wspaniałe sposoby na wydłużenie zbiorów. Owoce, warzywa i inne produkty smakują równie dobrze świeże, jak i konserwowane.

Zasada 10: Nie kupuj napojów

Jeśli starasz się jeść zdrowo, zrezygnuj z napojów gazowanych. Oprócz tego, że nie jest to zdrowe, stanowi dużą część rachunków za żywność. Nawet „zdrowe” soki owocowe powodują duży wzrost insuliny w organizmie i są drogie, nie oferując wiele w zamian. Konwencjonalne mleko nie jest zdrową opcją, ponieważ zawiera pewne poziomy hormonów, a składniki odżywcze zostały w znacznym stopniu usunięte w procesie pasteryzacji. Nie musisz tez obawiać się, że nie dostarczysz organizmowi wapnia – wbrew powszechnemu przekonaniu nie potrzebujemy do tego mleka. Usunięcie tych elementów zwolni sporo gotówki dla zdrowszych opcji.

Jeśli nie jesteś fanem picia jedynie wody, wciąż istnieją zdrowsze i tańsze opcje na pożywne napoje. Kefir lub kombucha – te dwa napoje mogą być wytwarzane w domu za grosze i są doskonałym źródłem składników odżywczych i probiotyków. Oba są wytwarzane z różnych rodzajów kolonii zdrowych bakterii.

Zasada 11: Ćwicz w domu

Zamiast kupować drogi karnet na siłownię, możesz skorzystać z opcji ćwiczenia w domu, dodatkowo zachęcając do tego swoich domowników. Zaoszczędzone środki wykorzystaj na lepsze odżywianie.

Spraw, by zdrowe, „prawdziwe” jedzenie było priorytetem w budżecie i rób wszystko, co w twojej mocy, aby z tego nie rezygnować. Nie stresuj się jednak, jeśli czasem się nie udaje. Śpij dostatecznie długo, ciesz się słońcem, zapewniaj sobie dużo wysiłku fizycznego (wszystko za darmo!) i wspieraj swoje ciało najlepiej jak potrafisz!