Dowiedz się, co dzieje się z dziewczyną, która spożywa zbyt wiele bananów – to brzmi jak hasło z kiepskiego filmu klasy B. Jednak dzięki niesamowitej światowej popularności bananów, które są uprawiane w 107 krajach i stanowią czwartą pod względem wartości roślinę na świecie, dobrze jest przyjrzeć się składnikom odżywczym tych owoców. Chociaż są one pełne zdrowego potasu, błonnika, witaminy C i B6, nie są zalecane dla wszystkich.

Banan – potas w smacznej formie

infoplanet zdrowa zywnosc banan na co dzien 1 potas

Potas jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który znajduje się w każdej komórce ciała i utrzymuje prawidłowe funkcjonowanie komórek. Pomaga również utrzymać stały rytm serca, wyzwala uwalnianie insuliny w celu kontrolowania poziomu cukru we krwi i wspiera optymalne ciśnienie krwi. Zdrowi dorośli są zachęcani do spożywania od 3500 do 4700 mg potasu dziennie, w zależności od stylu życia i innych czynników. Przeciętny banan zawiera około 450 mg tego ważnego składnika odżywczego.

Banan – wsparcie zdrowego ciśnienia krwi

Większość z nas myśli o sodzie głównie w sytuacji, gdy chcemy obniżyć ciśnienie krwi. W rzeczywistości dopiero równowaga sodu i potasu wspiera zdrowe ciśnienie krwi. Szacuje się, że mniej niż 2% wszystkich dorosłych mieszkańców USA otrzymuje zalecaną dzienną dawkę potasu, co oznacza, że nie utrzymujemy tej równowagi.

Banan – mniejsze ryzyko raka

infoplanet zdrowa zywnosc banan na co dzien 3 mniejsze ryzyko raka

Spożywanie dużej ilości świeżych owoców i warzyw obniża ryzyko zachorowania na raka, ponieważ te pokarmy są bogate w substancje odżywcze bez dodatku kłopotliwej soli, rafinowanego cukru, chemicznych środków konserwujących i barwników spożywczych. Banany są szczególnie dobrym źródłem witaminy C, która pomaga zwalczyć powstawanie rakotwórczych wolnych rodników. Uważa się również, że wysoka zawartość włókien zmniejsza ryzyko raka jelita grubego.

Banan – sposób na zdrowe serca

Sód również negatywnie wpływa na serce. Zwiększenie ilości potasu przy jednoczesnej redukcji sodu jest prawdopodobnie najważniejszą szansą na zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia. Jedno z badań wykazało, że ludzie, którzy przyjmują co najmniej 4069 mg potasu dziennie, mają o 49% mniejsze ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca niż ci, którzy spożywają mniej niż 1000 mg. Banany podnoszą też zdrowie serca w inny sposób: błonnik, witamina C i B6 w bananach mają kluczowe znaczenie dla silnego układu krwionośnego.

Banan – likwiduje kłopoty z brzuszkiem

infoplanet zdrowa zywnosc banan na co dzien 5 likwiduje klopoty z brzuszkiem

Lekarze nadal zalecają dietę BRAT (banany, ryż, mus jabłkowy i tosty) dla osób z zaburzeniami trawienia. Banany są nie tylko stosunkowo łatwe w trawieniu, ale także zastępują ważne elektrolity, które są tracone w dużych ilościach chociażby podczas napadów biegunki. Zawartość błonnika w bananach pomaga również w promowaniu regularności wypróżnień.

Przedawkowanie banana

Zalecana dzienna ilość potasu zmienia się w zależności od osoby, ale co do zasady trzeba zjeść około 7 lub 8 bananów, aby je uzyskać z tego źródła. Chociaż zbyt duża ilość tego mikroelementu może mieć katastrofalny wpływ na serce, potrzeba około 400 bananów dziennie, aby zdrowa osoba dotarła do niebezpiecznej strefy.

infoplanet zdrowa zywnosc banan na co dzien przedawkowanie banana

Potas jest ważnym składnikiem każdej zdrowej diety, a banany są doskonałym jego źródłem. Badania wykazały, że wysokie spożycie potasu zapewnia nawet o 20% niższe ryzyko śmierci ze wszystkich przyczyn. Jednak osoby przyjmujące beta-adrenolityki na choroby serca powinny spożywać banany z umiarem, ponieważ beta-blokery powodują wzrost poziomu potasu.

Zbyt duża ilość potasu jest również niebezpieczna dla osób, których nerki nie funkcjonują optymalnie. Ponadto banany mogą wywoływać migreny u osób, które są na nie podatne, więc jeśli to twoja przypadłość, trzymaj się porcji pół banana dziennie.

Rozważając dzienne spożycie, pamiętaj, że wyższy poziom potasu niż banany wykazuje wiele innych produktów, w tym słodkie i białe ziemniaki, pomidory, arbuz, szpinak, buraki, fasola, łosoś, dynia piżmowa, boćwina i jogurt naturalny. Jednak jeśli jesteś zdrowy i masz dobrze zbilansowaną dietę, nie ma powodu, aby nie cieszyć się bananem każdego dnia.

Źródło: The African News

kup artykuly platne