Spożywamy średnio 1,7 litra płynów dziennie. Dlatego funkcjonuje tak wiele mitów na temat tego, które z nich są dla nas dobre i odpowiednio nas nawadniają. Wiemy, że słodkie napoje niszczą zęby tym bardziej, im więcej ich pijemy. Zdajemy sobie również sprawę z tego, że napoje gazowane łącząc cukier i pospolite środki aromatyzujące, nie są najlepszym wyborem. Co zatem pić, by osiągnąć cel: nawodnienie?

Napoje gazowane

Wysoka zawartość cukru w napojach gazowanych oznacza, że dostarczają one ogromnej ilości kalorii: jedna standardowa puszka napoju typu cola to więcej niż zalecana dzienna ilość dodanego cukru. Dodatkowo takie napoje powodują, że gromadzimy nadmiar energii, którą przechowujemy jako tłuszcz. Ci, którzy regularnie spożywają słodzone napoje, częściej mają nadwagę, bez względu na dochody czy pochodzenie etniczne. Ponadto spożywanie puszki słodzonego napoju lub jej odpowiednika dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 o jedną czwartą.

infoplanet zdrowa zywnosc cel nawodnienie napoje gazowane

Ogólnie rzecz biorąc napoje gazowane są bardzo niezdrowe. Jednak niektóre badania wskazują, iż pomimo paradoksalnego związku z przyrostem masy ciała, niesłodzone napoje gazowane pomagają w utracie wagi. Jak wykazały badania, myszy spożywające sztuczne słodziki, rozwijały nawet nietolerancję glukozy – prekursora cukrzycy typu 2. Jednak, jak wyjaśnia Vasanti Malik, naukowiec zajmujący się żywieniem na Uniwersytecie Harvarda, trudno jest określić skutek w przypadku ewentualnych badań na ludziach.

– Psychologia udowadnia jednak, że istnieje wiele powodów, dla których niskokaloryczne słodziki mogą nie zawsze odnosić zamierzony efekt: dziś po południu piłeś dietetyczną colę, więc wieczorem możesz zjeść lody. Sztuczne słodziki mogą być 200 razy słodsze od cukru, zakłócają działanie bakterii jelitowych i odpowiedź hormonalną na spożycie cukru. W rezultacie organizm nie reaguje dobrze, gdy konsumowany jest prawdziwy cukier, co prowadzi do zwiększenia masy ciała – tłumaczy Susan Swithers z Uniwersytetu Purdue w West Lafayette w stanie Indiana.

Sok owocowy

Czysty sok owocowy jest zdrową alternatywą. W końcu jest to 100% owoców i mikroelementów, takich jak witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Brytyjska Narodowa Służba Zdrowia sugeruje, że jedna mała szklanka czystego soku owocowego (150 ml) wypijana w ciągu 5 dni pod rząd to wybór bardzo dobry dla zdrowia.

infoplanet zdrowa zywnosc cel nawodnienie soki owocowe

Sok z jednej pomarańczy zawiera 0,4 grama błonnika, w porównaniu z 1,7 grama w owocu, i jest tak słodki jak słodzone napoje. Jednak sok pomarańczowy i cola zawierają mniej więcej taką samą ilość cukru, a soki z innych owoców są jeszcze bardziej słodkie. Sugeruje to, że czyste soki owocowe powinny zawierać te same ostrzeżenia zdrowotne, co napoje z dodatkiem cukru. Z tego powodu Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby naturalny cukier w soku owocowym traktować jak ten dodawany do żywności i słodzonych napojów oraz ustanawia ścisłe limity ilościowe w spożycia.

– Prawdę mówiąc, nie wiemy, czy soki owocowe są lepsze czy gorsze niż napoje gazowane. Inne czynniki dotyczące badanych osób związane ze stylem życia, takie jak dieta, palenie papierosów i ćwiczenia fizyczne, mają tak duże znaczenie, że trudno ustalić jednoznacznie, jaki wpływ na zdrowie ma cukier. W przeglądzie grupy Forouhiego z 2015 roku stwierdzono, że zarówno napoje zawierające dodatek cukru, sztucznie słodzone, jak i soki owocowe są potencjalnie związane z cukrzycą – mówi epidemiolog Nita Forouhi z University of Cambridge.

Napoje izotoniczne

Jeszcze jedna opcja to napoje izotoniczne. Ich rola to poprawa wyników sportowych oraz regeneracja organizmu poprzez zastąpienie płynów, energii i elektrolitów – sodu, potasu i chlorku – utraconych podczas ćwiczeń. Przegląd opublikowany w 2000 roku wykazał, że napoje dla sportowców prawdopodobnie poprawiają wyniki w porównaniu z wodą pitną. W 2006 roku z tą opinią zgodził się Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności.

infoplanet zdrowa zywnosc cel nawodnienie napoje izotoniczne

Mimo to większość napojów dla sportowców ma również znaczną zawartość cukru. Ponadto analiza opublikowana w BMJ w 2012 roku wykazała „uderzający brak dowodów na jakiekolwiek działanie zdrowotne związane z napojami sportowymi”. Jak udowodnili naukowcy, mogą pomóc zawodowym sportowcom, ale raczej nie poprawią niczego u zwykłych ludzi.

W międzyczasie jest jeszcze jeden konkurent: niskotłuszczowe mleko czekoladowe. Zawarta w nim mieszanina węglowodanów i białka wydaje się być idealna do regeneracji mięśni po treningu i jest tańsza niż większość alternatyw izotoników. Jak przekonuje Kelly Pritchett z Central Washington University w Ellensburgu, większość badań potwierdziła, że jest ono tak samo skuteczne lub lepsze niż napoje regeneracyjne.

Źródło: CNN

kup artykuly platne