Olej to jeden z najczęściej używanych składników w kuchni, który stanowi zdrową alternatywę dla masła i margaryny. Wszystkie oleje spożywcze, w tym oliwa, olej rzepakowy i olej arachidowy, zawierają 14 gramów całkowitego tłuszczu na łyżkę stołową i około 120 kalorii. Dlatego staraj się uważać: choć niektóre tłuszcze są niezbędne dla zdrowia, wciąż mają dużo kalorii.

infoplanet zdrowa zywnosc olej zamiast masla oliwa

Do gotowania w wysokiej temperaturze, dań takich jak frytki lub pieczenia mięs, najlepszy jest olej o wysokiej odporności na spalanie, taki jak olej rzepakowy, z pestek winogron i szafranowy. Do smażenia warzyw w średnich temperaturach wykorzystaj oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia lub olej z awokado, który stał się popularny w ostatnich latach.

Do delikatnego podgrzania odpowiedni będzie każdy olej z wymienionych powyżej. W przypadku ciast i ciastek, spróbuj zastąpić masło lekką oliwą z oliwek, która ma znacznie mniej tłuszczów nasyconych, ale nadal jest lekka w smaku.

Chociaż do sosów sałatkowych doskonały jest każdy olej, spróbuj aromatycznych olejków orzechowych, takich jak olej z orzechów włoskich czy olej z orzechów laskowych, bądź też olejów z nasion, takich jak olej z pestek dyni i olej lniany, aby przełamać smak.

infoplanet zdrowa zywnosc olej zamiast masla salatka

Jeśli nie masz pomysłu, wykorzystaj przepis na łatwy sos z wykorzystaniem oleju, który można wykorzystać na sałatkę lub do warzyw. Na 4 porcje wystarczy 2 łyżki oleju orzechowego, 1 łyżeczka musztardy Dijon, 1/4 łyżeczki soli czosnkowej, 1 łyżka octu balsamicznego i 16 grubo posiekanych połówek orzecha.

Olej jest bardzo delikatny, dlatego należy przechowywać w lodówce, aby zapobiec jełczeniu. Przed użyciem pozwól mu osiągnąć temperaturę pokojową, jeśli zagęści się w lodówce.

Źródło: MedicalNews

kup artykuly platne