Naukowcy zajmujący się żywnością od dawna debatowali nad tym, jaka jest najlepsza dieta chroniąca nasze zdrowie. Obecnie niektórzy eksperci uważają, że dla dobrego zdrowia znaczenie ma nie tylko to, co jemy, ale też czas jedzenia.

Coraz więcej ekspertyz sugeruje, że nasze ciała funkcjonują optymalnie tylko wówczas, gdy dopasowujemy nasze wzorce odżywiania do rytmów okołodobowych – wrodzonych 24-godzinnych cykli, które mówią naszym ciałom, kiedy się obudzić, jeść i zasnąć. Badania pokazują, że przewlekłe zakłócanie tego rytmu, na przykład poprzez spożywanie późnych posiłków lub podjadanie przekąsek o północy, może być przyczyną przyrostów masy ciała i problemów metabolicznych.

 

infoplanet zdrowie czas jedzenia kluczem do zdrowia wnioski

Podobne przesłanie niesie nowa książka profesora w Instytucie Salk i eksperta w badaniach rytmów dobowych Satchina Pandy The Circadian Code". Jak twierdzi naukowiec, ludzie poprawiają swój metabolizm, kiedy spożywają posiłki w przedziale czasowym trwającym od 8 do 10 godzin, przyjmując pierwszą porcje jedzenia rano i ostatnią wczesnym wieczorem. Takie podejście, znane jako „jedzenie w ograniczonym czasie” wynika z idei, zgodnie z którą ludzki metabolizm podąża za codziennym rytmem wraz z naszymi hormonami i enzymami trawiennymi. Te ostatnie są zaś przystosowane do przyjmowania pokarmu od rana do wieczora.

infoplanet zdrowie czas jedzenia kluczem do zdrowia badania

Wiele osób podjada od momentu wstania z łóżka aż do chwili, gdy kładą się spać. Autor „The Circadian Code” dowodzi jednak, że „okno czasowe” przyjmowania posiłków wynosi dla przeciętnej osoby ponad 15 godzin dziennie, począwszy od produktów pokroju mleka i kawy spożywanych zaraz po przebudzeniu, a skończywszy na lampce wina, wieczornym posiłku lub garści chipsów i innych przekąsek na krótko przed snem.